Pastor Christian Mölk | Tvära kast från Nepal till Gävle

img_20161202_132428Nyss hemkommen från förvaret i Gävle. Jag åkte ner med några församlingsmedlemmar för att hälsa på en medlem som tagits av polisen och riskerar utvisas till Afghanistan.

Men egentligen var tanken att jag skulle åka till Nepal i måndags. Jag skulle delta i vår samarbetspartners 10-årsjubileum. Jag såg verkligen fram emot resan. Men pga. snö på Arlanda så blev mitt första flyg från Timrå så pass försenat att jag missade flyget till Kathmandu. Jag sprang genom terminalerna och kom fram precis när de hade stängt gaten. De vägrade öppna dörrarna.

Som den pingstvän man är så börjar man ju fundera på om Gud hade en plan med detta. Kanske behövs jag här hemma istället? Jag fick snopet sätta mig på natt-tåget hem och konstatera att det inte blir någon Nepal-resa denna gång. Att boka om biljetterna skulle kosta alldeles för mycket samt innebära alldeles för lång resa.

Någon dag efter att jag kom hem greps en av våra afghanska församlingsmedlemmar. Han har sen tidigare fått ett avslag på sin asylansökan, men efter att han blev kristen så togs beslut om att hans case skulle öppnas igen. Nu lever han i mellanläget mellan avslag och ny asylansökan. Det är oerhört jobbigt eftersom han inte har rätt till bidrag eller boende, men heller inte får utvisas.

Därför kände han sig trygg när han gick till Migrationsverket för att prata med dem om att få göra praktik någonstans. Medan Migrationsverket pratade med honom passade de på att ringa polisen i smyg. Han kände på sig att något höll på att hända och sprang därifrån. Men han fick plötsligt en övernaturlig frid och upplevde att Gud ville att han skulle stanna. Så han gick tillbaka och polisen kom och grep honom.

De första dagarna fick vi ingen information och polisen vägrade låta oss träffa honom på häktet. Han har ingen släkt i Sverige och vår församling är hans familj. Vi försökte frenetiskt att få reda på varför han gripits och om det skulle innebära att han skulle utvisas?? Det finns ju ett beslut om att utreda hans case igen, och innan det är färdigt får han ju inte utvisas! Så varför grep polisen honom??

Jag samlade alla afghaner, iranier och engagerade svenskar i församlingen. När aposteln Petrus sattes i fängelse samlades ju församlingen och bad (Apg 12). Nu gjorde vi likadant. När fängelseportarna är stängda är himlen fortfarande öppen. När allt rasar runtomkring står vårt hopp till Gud.

När vi precis avslutat bönemötet fick jag äntligen information om läget! Snabbt bönesvar eller en slump? Jag fick reda på att han nu sitter på förvaret i Gävle. Polisen är medvetna om att de inte får utvisa honom till Afghanistan. De vet att han inte kan utvisas förrän ett nytt avslag finns. Men de förbereder hans utvisning, fixar resehandlingar etc.

Så tidigare idag åkte vi ner till Gävle och tog med oss hans kläder och papper. Han är ensam och rädd och vet inte vad som ska hända med honom. En afghan som har konverterat från Islam till kristendomen riskerar döden fyra gånger om, ifall man skickas tillbaka till Afghanistan. För det första i den afghanska domstolen, för det andra i de afghanska sharia-domstolarna, för det tredje genom talibanernas riktade terrorattacker mot kristna, samt för det fjärde genom släkt eller andra muslimer.

Enligt svensk lag får man inte utvisa någon från Sverige om ”det finns grundad anledning att anta att utlänningen vid ett återvändande till hemlandet skulle löpa risk att straffas med döden” (Utlänningslagen 4 kapitlet paragraf 2). Därför strider det mot både den svenska lagen och mot mänskliga rättigheter att utvisa honom från Sverige.

Så kanske det var därför som gaten stängdes och jag inte kunde åka till Nepal? Jag vet inte, men jag vet att vi nu tillsammans måste be för afghanen som riskerar att bli utvisad. Gud har gjort under förr, och därför tror vi att Gud även kan göra under nu.

Update:

Nu har han blivit frisläppt och är hemma i Timrå igen och hans ansökan har äntligen öppnats igen!

Ironiskt nog var det BRA för honom att han greps av polisen. Om han inte hade gripits hade hans ansökan inte öppnats på evigheter. Att gå och vänta på att ansökan ska öppnas kan ta många månader, och under tiden får man inga bidrag och inget boende. Man får klara sig helt själv. 

Men nu tvingas de att öppna hans ansökan för att kunna släppa ut honom ur förvaret eftersom det kostar så mycket skatte-pengar att ha honom inlåst. Så nu kommer de äntligen att kunna se att han har blivit kristen och därmed SKA få asyl i Sverige. Fram tills dess kommer han att få bidrag igen. 

Det var därför som Gud gav honom frid att gå tillbaka till Migrationsverket istället för att springa därifrån. Nu är han tillbaka i Timrå igen och hans situation är bättre än den var innan han greps. 

Vi bad till Gud när han greps och nu tackar vi Gud för att han har blivit fri.

Det är en mängd Bibelord som har blivit väldigt levande i samband med detta:

“Petrus hölls därför kvar i fängelset, och församlingen bad uthålligt till Gud för honom.” (Apg 12:5)

“Gör er inga bekymmer för något utan låt Gud i allt få veta era önskningar genom åkallan och bön med tacksägelse. Då skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus.” (Fil 4:6–7)

“Vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa, för dem som är kallade efter hans beslut.” (Rom 8:28)

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.