Pastor Christian Mölk | Skolbarn ska testa Mindfulness
Mindful kidsMINDFULNESS SKA TESTAS PÅ SKOLTID I ETT STORSKALIGT FÖRSÖK I SKÅNE
 
Så här skriver TT:
 
”Stress, nedstämdhet och ångest kryper allt längre ner i åldrarna och nu hoppas forskarna hitta verktyg för att förebygga.
 
Tänk dig en hel skolklass liggande på rygg på klassrumsgolvet. Alla blundar och alla har varsitt gosedjur på magen. Nu ska de bara andas med rejäla tag, ut och in, så att gosedjuren vaggas en liten stund.
 
Så kan en mindfulnessövning för yngre skolbarn se ut, berättar Christina Wahlberg, lärare och mindfulnessinstruktör på musikgrundskolan Synkopen i Helsingborg. Hennes skola blir den första som deltar i forskningsstudien som totalt ska omfatta tusen barn, varav hälften tränar mindfulness och den andra hälften är kontrollgrupp.
 
Hon har själv använt mindfulness i sin femma i två år.
 
– Jag märker skillnad på inlärningen. Det gör det lättare att samla barnen, att få dem fokuserade innan jag börjar en genomgång.”
 
MIN KOMMENTAR:
 
Mindfulness är en 2600 år gammal buddhistisk meditationspraktik som ursprungligen kommer från Buddha. Syftet är att skapa en ”medveten närvaro” om allt som pågår runtomkring. Syftet med buddhistisk mindfulness är att befria sig själv från ”begär” efter saker och nå insikt om att ingen människa eller varelse har någon ”själ” eller ett ”jag”, eftersom det leder till ett olyckligt jagande efter saker och ting. Slutmålet med buddhismen är att nå ”nirvana”, vilket innebär att man slipper ”återfödas” eftersom man har nått insikt om att det råder en ”tomhet” och att man inte har någon ”själ” eller något ”jag”.
 
En ”sekulär” form av mindfulness talar inte om nirvana och utsläckandet av själen, utan snarare om att bli ”mer medveten”, att ”minska stress” och att ”dämpa ångest”. Detta i sig är ju givetvis bra, men genom att använda mindfulness för att råda bot på detta leder man ovetandes barn och människor som inte mår bra in på en väg som riskerar att leda till ännu större problem med sin redan sköra själ.
 
Jag tycker inte att man ska införa mindfulness på varken skolor, dagis, sjukhus, eller som det har blivit i vissa fall; i kyrkor. Detta av framförallt två skäl:
 
För det första krockar mindfulness med Guds ord. Enligt Bibeln har vi människor visst en själ och målet med evigheten är inte tomhet, utan Gud och himlen! “Min själ längtar och trängtar efter HERRENS gårdar, min själ och min kropp jublar mot levande Gud.” (Ps 84:3)
 
För det andra finns det en risk att en sekulär mindfulness vaggar in människor i en falsk ”mindfulness-trygghet”. Om man låter skolbarnen hålla på med sekulär mindfulness utan att nämna det bakomliggande buddhistiska syftet och målet, finns det en risk att barnen senare fortsätter med en mer religiös form av mindfulness eftersom de redan fattat tycke för den sekulära formen av mindfulness.
 
MIN PASTORALA REKOMMENDATION:
 
– Låt inte dina skolbarn vara med på mindfulness. Även om det låter ofarligt i dess linda, så går man in på en väg som går emot Guds ord och meningen med livet. För den som börjar med sekulär mindfulness är steget kortare att en dag även börja med buddhistisk mindfulness. Om skolan envisas med att hävda att sekulär mindfulness inte är buddhistisk mindfulness, fråga då varför de i så fall kallar det för ”mindfulness”. Om det inte har något med buddhistisk mindfulness att göra finns det nämligen ingen anledning att heller kalla det för ”mindfulness”. 
 
– Försök inte lösa dina stressproblem genom att nå tomhet eller genom att plocka bort din själ och ditt jag. Försök istället söka Guds närvaro genom Bibel och bön. Då kommer din själ att fyllas av glädje och längtan efter mer av Gud! :)
Tagged with →  
Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.