Pastor Christian Mölk | Flyktingväckelsen

maxresdefaultNu när muslimska flyktingar väller in i Europa anser jag att det är det fel av oss kristna att bli rädda, misstänksamma och avståndstagande. Vi borde istället ta emot dessa våra medmänniskor med öppna armar, ge dem ett nytt hem och vittna om vår tro på Jesus för dem!

Jag har sagt i flera år nu att den enorma flyktingvåg vi ser nu är en del av Guds plan. Om muslimerna inte kan få höra om Jesus i sitt eget land får Gud i sin allmakt skicka dem till länder där det bor frimodiga kristna. Gud kan vända allt dåligt som IS gör till något gott som leder till syriers, arabers och afghaners frälsning.

Jag har sett framför mig en enorm flyktingväckelse i Sverige och i Europa och jag har jobbat hårt för att få vara med om det i min egen församling i Timrå.

Nu börjar det allt mer visa sig att jag har haft rätt hela tiden. Rapport efter rapport om att mängder av muslimer blir frälsta och döpta går att läsa i många kristna tidningar. För att inte tala om vad som händer i min egen församling. Dock tycker jag inte att svenska kristna tidningar riktigt hängt med i denna utveckling? Med tanke på att flyktingväckelsen är den enskilt största positiva nyhet som har hänt svensk kyrklighet på många många år står det förhållandevis lite om det i de kristna tidningarna.

Men bättre är det i de internationella kristna tidningarna. Nu senast läste jag exempelvis (CBN News, The Daily Beast) om hur de senaste åren tusentals muslimer har blivit frälsta och döpta i bl.a. Nederländerna, Tyskland och Danmark. En persisk församling har döpt 600 bara i år!

En konvertit uttrycker sig så här om varför han ville bli kristen: ”In Islam, we always lived in fear,” he said. ”Fear God, fear of sin, fear of punishment. But Christ is a God of love.”

Så låt oss nu visa att vi kristna är fyllda av medmänsklig kärlek till syrierna, afghanerna och araberna. Låt oss visa att vi tillhör denne kärleksfulle Kristus och frimodigt dela med oss av vår tro på Jesus istället för att vara rädda för Islam.

  • Mattias

    Hej !
    Skulle vara intressant om du utvecklade din teori om att flyktingvågen ingår i Guds plan.
    Hälsningar
    Mattias

  • Hej!

    Jag tror att Gud vänder allt det negativa exempelvis ISIS gör till någonting gott. Om det är omöjligt för dem att få höra evangelium i sina hemländer sänder Gud dessa människor till länder där de får möta frimodiga kristna som kan vittna för dem. Här kan de bli frälsta, döpta och lärjungar för att så småningom föra evangeliet tillbaka till sina hemländer.

  • Mattias

    Om dom flyr av egen vilja och nödvändighet eller om det är Gud som sänder dom till Europa kan man ju fundera på….

  • Jag tror att Gud vänder den oerhört tragiska situationen till någonting positivt för de många muslimer som längtar att få höra om Jesus.

  • Mattias

    Du ser flyktingvågen som ett slags exodus där Gud är med och leder folk till Europa ?

  • Om man ska använda den bilden så är ju inte Europa målet, utan frälsning.

  • Mattias

    Tack vare flykten får människor en chans att bli frälsta och det är krig och förföljelse som gör detta möjligt.
    Jag ser det som att Gud har en plan för oss kristna i Europa att missionera för dem som kommer hit men inte att Gud har planerat så att flyktingvågen skulle ske.

  • Ok ^^

  • Mattias

    Ursäkta att jag stör i den sköna sommarkvällen….
    Jag tycker man ska vara lite försiktig med att säga att Gud gör si och Gud gör så när det faktiskt är omöjligt att veta. Vad gör Gud med alla dom som dör på vägen eller inte kommer fram och de som måste återvända ?

  • Du får gärna vara försiktig med att uttala dig om si och så, ingen hindrar dig.

  • Mattias

    Å vad bra tack haha

  • Varsego.

  • Kattsvans

    Maken till naivitet får man leta efter…En kötttsunami beståendes av 99,9% muslimska ”män” eller fega Harkrankar snarare är ingen som helst välsignelse för Sverige. Tvärtom är detta domen över Svensken eftersom denna övergivit det sanna evangeliet. Vill man inte ha Gud så får man något annat. I detta fall Satan förklädd till den hedniske månguden allah

    I ett normalt land med en frisk befolkning hade man stängt gränserna och utvisat dessa rasfrämlingar omedelbums

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.