Pastor Christian Mölk | Ett personligt inlägg

DSC_0368Många av er som är inne på min hemsida eller läser min Inblick-blogg vet egentligen inte vem jag är. Ni måste förstå en sak. Det här med att blogga för tidningen Inblick, bli intervjuad på Kanal 10, ha många läsare, osv, är en helt ny situation för mig. Det är många som söker kontakt med mig genom mail, Facebook, sms, telefonsamtal, etc. Även om jag har varit pastor i en liten församling i Norrland i 3 år nu, kan jag knappast påstå att jag är van vid att vara en så publik person som jag plötsligt verkar ha blivit. Med detta kommer ett stort ansvar.

Utifrån den respons jag får upplever jag att väldigt många frikyrkliga både är missnöjda och oroliga över frikyrkans situation i Sverige och samtidigt irriterade över att så få av de högsta ledarna reagerar. Därför har jag mer och mer börjat känna ett visst ansvar att ibland säga ifrån när jag känner att något osunt och obibliskt håller på att närma sig frikyrkan i allmänhet eller Pingströrelsen i synnerhet. Jag är visserligen bara en lättviktare i sammanhanget, men jag litar på att om Gud är med mig behöver jag inte vara rädd för något eller någon. Jag tar denna publika uppgift på stort allvar och försöker därför alltid att lyssna in vad Guds Ande manar mig att skriva om. Jag skriver inte om vad som helst, utan bara det som jag upplever att Gud lägger på mitt hjärta.

Jag får en hel del uppmuntrande meddelanden, men jag får också mycket kritik. Även om jag i teorin visste att detta skulle komma så var jag inte beredd på hur illa berörd jag skulle bli. Jag blir bättre och bättre på att hantera det, men det är helt klart en negativ baksida som jag helst skulle slippa. Något som förvånar mig är att eftersom jag egentligen inte är så duktig på att skriva och formulera mig, så märker jag att jag ofta får kritik för mina ordval, istället för att få kritik för mina åsikter. Istället för att diskutera sakfrågan diskuteras definitionen av mina ordval. Märkligt va?

Det som också förvånat mig är att när jag skriver om Svenska kyrkans teologiska galenskaper så håller de flesta med mig, men när jag skriver om Katolska Kyrkan möter jag oerhört mycket negativ kritik. Det verkar som att det ska talas tyst och försiktigt om de närmanden som RKK och frikyrkliga har gjort på den senaste tiden. Missförstå mig rätt, jag har absolut ingenting emot att exempelvis Pingst och RKK möts för att samtala, det finns mycket gott som kan komma ur det! Ska man på ett trovärdigt sätt kunna kritisera varandra måste man också mötas för att på ett respektfullt sätt få lyssna till meningsmotståndarens syn på saken. Men ett sådant samtal får ju inte innebära att man inte längre får prata om de uppenbart osunda lärorna som finns inom RKK? Vi som fortfarande håller Bibeln högt ska ju inte behöva tystas?

Som pastor har man dessutom ett ansvar att förmana folk ”att inte förkunna falska läror” som Paulus skriver till sin lärjunge Timoteus (1 Tim 1:3). Om man som pastor inte tar den uppgiften på allvar så riskerar villoläror smyga sig in i församlingen och så småningom få fäste. Om de högt uppsatta ledarna inte tar ton får vi mindre ledare göra det.

Nåja, nu har jag fått skriva av mig lite. Tack för att du läste! :)

  • Ibland kan man höra de mest sanslösa berättelser om vad det för märkliga saker en del hänger upp sig på. T.ex nyhetsankare har det inte allltid så lätt, allt från fel knuten slips till alla möjliga möjliga petitesser som inte har ett dugg att göra med själv nyhetsinslaget utan helt andra saker som folk stör sig på. Under min korta tid som predikant där jag predikade i flertal pingstförsamlingar fick jag själv höra en och annan kommentar som inte direkt var relaterad till min predikan utan som handlade om helt ovidkommande saker, så jag förstår hur du kan känna dig.

  • Jepp! Ibland känns det som att vissa kritiker egentligen gillar det jag skriver, men ogillar mig som person, och därför måste hitta något ovidkommande att kritisera. Ibland tar den sortens kritik extra hårt. Men man får skaka av sig dammet och gå vidare.

  • Mattias

    Hej! Sökte upp Guds egenskaper i Folkbibeln. Lycka till i att bli som Han !
    Hälsningar Mattias

  • Hej!

    Läs gärna mitt blogginlägg på Inblick för lite Bibelord och tankar: http://www.inblick.se/bloggar/christian-molk/christian-m%C3%B6lk/2015/11/11/guds-avbild

  • Mattias

    Jesus är huvudet för sin kropp som är församlingen. Om vi var och en som en liten kroppsdel ska bli som huvudet blir inte det problematiskt ? Vi kan inte och ska inte bli som Han. Din 11ordsteologi stämmer bara till en viss del faktiskt. Förstår jag fel ?

  • Ja, jag tror att du missförstår mig lite. Alla människor är skapade till Guds avbild, men synden har förstört denna vackra avbild. Jesus, som i egenskap av att vara Gud är Guds perfekta bild, förlåter oss våra synder och helgar oss från synden så att vi blir mer lika det vi skapades till att vara.

    När du jämför med Kristi kropp känns det som att du jämför äpplen och päron. Det finns inget motsatsförhållande mellan att vara en del av Kristi kropp och att vara Guds avbild.

  • Mattias

    Jesus har många egenskaper som vi aldrig kan uppnå. Därför är Paulus ord som du utgår från bara delvis sant för oss.

  • Vilka av Jesus egenskaper kan vi aldrig uppnå genom den helige Andes helgelse?

  • Stig Melin
  • Mattias

    Jag tror att Jesus hör mina ensamma böner, det kan ingen människa göra, han botar sjuka utan mediciner m.m, han kan uppväcka döda m.m m.m. Finns det någon människa som besitter dessa egenskaper ? Eller räknas inte dessa som egenskaper ?
    Sedan har du gjort tillägg till din teologi på 11 ord som nu har blivit 16 ord.

  • Jag tror vi pratar om olika saker :)

    Du verkar mer lyfta fram vad Jesus GÖR, medan jag pratar om att vara som Gud. Jag håller helt med om att vi aldrig kommer att kunna göra Jesus gärningar, som att exempelvis dö på korset för mänsklighetens synder etc. Men helgelseprocessen är en lång och nödvändig process som går ut på att helga bort våra synder och istället fylla oss med helighet. Då blir vi som Gud, dvs. heliga, kärleksfulla, barmhärtiga, etc.

  • Mattias

    På svenska folkbibelns hemsida har man radat upp 45 egenskaper som Gud har enligt bibeln. Du frågade mig innan vilka egenskaper vi genom den Helige andes helgelse aldrig kan uppnå. Om du läser dessa 45 punkter så hittar du nog ett flertal vi aldrig kan uppnå. Vi kan bli ”som Gud/Jesus” till en viss grad.
    Du höll inte med mig om att vi bara delvis kan bli som Gud tidigare, eller rättare sagt du frågade mig om det. Står du fast vid det fortfarande ?

  • Mattias

    Hej igen, är vår dialog avslutad ? Om du inte vill eller har tid så kan du väl vara vänlig och tala om det så jag inte behöver vänta på svar.
    Vi får verkligen hoppas att Tommy Dahlman inte blev rånad pga vem han är utan att han hade ren o skär otur.

  • Om vi vänder på frågan. Vad tror du det innebär att vi är skapade till Guds avbild?

  • Mattias

    Jag tänker inte slita ut mina hjärnceller på det :)
    Om vi inte är som Gud till en viss grad så är vi alltså 100% som Gud….inte dåligt.

  • Mattias

    Finns det någon människa på jorden som ALDRIG tänker en syndig tanke och som därför aldrig behöver be Gud om förlåtelse. Nu vet jag en, han heter Christian.

  • Ehh… hur menar du nu?

  • Mattias

    När du har blivit riktigt genomhelgad om ett antal år kan du bli som Gud fullt ut och Han tänker inte syndiga tankar. Fel av mig att du är där nu.

  • I himlen kommer vi förhoppningsvis inte tänka några mer syndiga tankar. Ser fram emot det :)

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.