Pastor Christian Mölk | Är Maria viktigare än Bibeln?

När jag först uppmärksammades på att Peter Halldorf i sin fasteblogg skrivit att ”Maria är viktigare än Bibeln” och ”Något annan mening har inte Bibeln än denna: att ge oss den tro som Maria hade”, reagerade jag först väldigt negativt (läs hela Halldorfs text här: ”Ett liv med Gud”).

Som pingstpastor anser jag nämligen att Bibeln är Guds ord och att kommunikationen mellan mig och Gud givetvis ska gå via bön och Bibel, inte genom Maria, och således är alltså Maria inte viktigare för min relation med Gud än vad Bibeln är. Även om det finns mycket positivt inom de allra flesta kristna samfund, så är jag väldigt skeptisk till att företrädare för Pingströrelsen öppnar upp för katolsk och ortodox teologi som inte stämmer överens med Bibeln, såsom exempelvis barndop, helgonbön, eller om man, som jag ansåg i detta fall; upphöjer Maria och förminskar Bibeln.

Men när jag tidigare offentligt reagerat negativt på en del av Peter Halldorfs uttalanden har jag fått kraftig kritik från olika håll och därför tänkte jag nu dra lärdom av tidigare erfarenheter. Istället för att döma på förhand mailade jag Peter och frågade vad han menade. Ofta är det ju lätt att missförstå en text och då kanske det är bra om personen ifråga får förtydliga sig. Som svar fick jag följande:

”Formuleringen som du citerar är kanske tillspetsad, det är dock medvetet. Om du läser vad jag skriver de två veckorna fram till den texten, en serie korta texter om vårt förhållande till Guds ord, hoppas jag det framgår. 

Bibelns text framträder i all sin klarhet först när den förkroppsligas. Det är inkarnationens ”princip”. Jag skulle lika gärna kunnat skriva ”Paulus är viktigare än Bibeln” eller ”Petrus är viktigare är Bibeln”. Alltså, de personer som löst in meningen med Bibelns ord i sina liv talar starkare än själva texten. I dem har Kristus – Ordet – tagit gestalt. Denna intill ytterlighet uppfordrande kallelse är också vår.”

Jag tycker Halldorfs förtydligande är bra och jag håller med om det mesta, även om jag fortfarande är skeptisk till de tidigare formuleringarna. Men förhoppningsvis har jag nu lärt mig lärdomen att inte döma på förhand utan istället så långt det är möjligt, tro gott om andra.

Tagged with →  
  • Pingback: Kommentarer kring Halldorfs teologiska hjärnsläpp; ”Maria är viktigare än Bibeln” | Aletheia — Blogg & Tankesmedja()

  • Cissi

    Soliga hälsningar från Sundsvall!

    Förhoppningsvis står äldste Halldorfs/kommunitetens tillspetsande om en god självkänsla: allt det som i någon mån och trots allt ges utrymme (svordomar, otukt, abort, skilsmässa, omgifte) inom svensk frikyrka, det hittar vi inte på Bjärka-Säby (vad jag vet). God frukt brukar man väl tala om. Javisst, på frukten känner man trädet, fast å den andra sidan så vet vi ju med oss att de som kommer in på Kungliga Musikaliska Akademin med all sannolikhet blir musiker men vilken typ av genre de väljer… ja, ja, analogin haltar.

    Det som oroat [mig] är pingströrelsens antydan till emo-trend. Att våra uppenbarelser centreras kring ”ni vet – känslan… ” (julaftonen när man var liten, att ligga i mammas famn, att bäras på axlarna et cetera) kan bli en svaghet internt såväl som externt. Förstår du inte min känsla[/mig], så finns risken för att du upplevs som sårande eller känslokall. Går jag dessutom in för att känna in din känsla eller ta över/gestalta den för att styra dig in på Vägen, så är risken stor både för projicering och för att jag som kristen blir rätt obegriplig. Fast gemene man är ju samtliga redan inskolade i vad som är **rätt** känslor så den klassiskt freudianska projektionen är trots allt vanligare.
    Bästa hälsningar,
    fröken Cissi

  • Cissi

    Tar tillfället att rätta svenskan (står **för** god självkänsla, inte står ”om” ngt) och på en och samma gång berätta att emo-trenden även är vad jag läser in i behovet av att meditera om/kring/inför Maria. Bevisligen är jag inte inne på den vägen utan är snarare oroad att emo-trenden kommer att växa sig allt starkare ju fler kvinnliga kyrkoledare vi hör från predikstolen/scenen.

  • Tack för din kommentar :)

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.