Pastor Christian Mölk | Förvärldsligad kyrka?

Den senaste tiden har jag råkat hamna i diverse debatter, och jag må säga att jag är väldigt förvånad över hur djupt sekulariseringen har nått in i den kristna kyrkan i Sverige. Jag har väldigt svårt att förstå hur jag kan bli så oerhört kritiserad av andra kristna när jag påpekat det märkliga i att kristna dansar runt midsommarstången eller klär ut sina barn till påskhäxor, när jag lyft fram att Anden borde välja Pingstledaren och inte signalvärden, att utlevd homosexualitet är synd enligt Bibeln, och nu senast har jag fått kritik för att jag påpekat det märkliga i att en kristen tidning kallar Mohammed för en profet.

Jag skulle önska att vi svenska kristna tog Gud på större allvar. Vi borde inte behöva skämmas för att vi avstår från hedendom, sekularisering, politisk korrekthet, eller när vi reagerar på att den svenska kristna kyrkan anpassar sig för mycket till samhället på Bibelns och trons bekostnad.

Men det som stör mig mest i detta är att kritiken alltid och enbart kommer från andra kristna. Borde inte vi kristna stötta de som vill leva heligt och bibliskt? Även om man inte i allt håller med borde man väl bli glad när någon vill ta sin tro på allvar? Istället möts jag av hån, förlöjligande och förminskande av andra kristna samtidigt som de som håller med mig håller tyst.

På ett personligt plan tar jag väldigt illa upp när jag möter denna sortens kritik från kristna syskon, och känner att jag därför måste sluta blogga och twittra. Men samtidigt finns det en alltmer brinnande glöd inom mig som inte kan hålla tyst när jag ser hur den svenska kristna kyrkan blir alltmer förvärldsligad.

  • Anton Johnsson

    Hej Christian! Jag kanske inte håller med dig i alla sakfrågor men din strävan är genuin och god. Däremot: är det inte lite magstarkt att påstå att t ex sådana som Eleonore Gustafsson står för förvärdsligande? Dels kommer de som säger emot dig i Muhammedfrågan med väldigt sakliga invändningar. De som håller med dig verkar bara vilja sänka Dagen. Dels så finns det väl få som likt E.G som hållit upp betydelsen av bönelivet osv. Är det inte enklare att skriva ”Jag blev förvånad över att folk inte håller med mig”?

  • Hej! Jag vill inte peka ut någon specifik som förvärldsligad, och allra minst Eleonore Gustafsson eftersom jag inte känner henne mer än några Twitter-diskutioner.

  • Anton Johnsson

    Fast det var ju dem du diskuterade med. Det blir ju svårt att inte dra det dithän att du syftar på de som du diskuterat med Det finns väl ingen genrell person som du samtalat med, bara konkreta.

  • Du ser inte de mail, sms eller telefonsamtal jag får. Jag vill inte peka ut någon specifik som förvärldsligad.

  • aureliag

    Ja, eftersom jag deltagit i samtalet om pingstledaren och Muhammed kände jag mig träffad. Hursomhelst ringde jag upp Christian. Det var ett trevligt samtal om missionsstrategier, dock är vi inte överens. Men vi strävar i alla fall efter samma mål: att allt fler skall lära känna Jesus och bekänna honom som herre och frälsare. /Eleonore G

  • kyrksyster

    När jag just läst ditt inlägg insåg jag solen gått i moln. Jag behövde hissa upp hissgardinerna i mitt fina skrivrum/vardagsmatrum. Jag gör detta upp och ner eftersom sommaren bjuder på korta stunder av sol mellan regnskurarna. Jag kan inte skriva om solen lyser mig rakt i ansiktet. Och än mindre om displayen bara blänker.
    Vi orkar olika vad det gäller sanningen om oss. En del av oss har gått på smällar som vi inte orkar att solen belyser. Vi lever med brustna relationer. Djupa sorger. Oftast är det världens dom vi fruktar. Inte sällan kristna syskons oförståelse.
    Jag tror många av oss verkligen önskar leva ett heligt liv. Men vi förmår inte. Man får göra det man kan. Kollegan och jag strävar efter att leva ett kontemplativt liv mitt i världen. Och därmed erbjuda medkristna del av det. Men det är väldigt svårt. Det kan bara ske med Guds nåd. Vilken vi hoppas på, men aldrig kan kräva.
    Faran i detta är att om det inte funkar, så ligger skuldkänslan där. Vad gjorde vi för fel? Där tror jag stor del av svensk kyrklighet befinner sig. Sekulariseringen ser vi som vårt misslyckande. Vi orkar inte resonera för skulden är så tung, Och vi är snara att anklaga varandra. Ska jag vara ärlig har jag förundrats över det förakt frikyrkliga bemött mig med när jag försökt lufta tankar. Oförmågan att se vad vi tillsammans skulle kunna göra. Bara hätskhet om att jag inte har rätt tro, försvarar barndop och allt vad det nu är, Har vi råd med det kjäbblet?
    Men om vi envisas med att bara min egen tro och min egen dogmatism gäller – ja då blir det trångt.
    Tyvärr tror jag många har den trångsyntheten. Och den brist på insikt att ett antal miljard människor kallar sig kristna i den här världen. Och ändå förföljs. För vi är inte enade.

  • Mycket föredömligt att ringa och reda ut diverse oklarheter! På återseende.

  • sungaMagnus

    Christian! Din röst är viktig och debatten i Kristi kropp måste fortgå. Låt inte detta motstånd ta ifrån dig din frimodighet. Vi är många som står bakom dig. Allt gott mvh Magnus :) .

  • Tack för din kommentar! Uppskattar dina tankar.

  • Ett väldigt stort tack för dina uppmuntrande ord!

  • kyrksyster

    Uppskattar att du uppskattar mina tankar. Men vad betyder det i ditt resonemang?

  • Att vi behöver bli bättre på att lyssna på varann. Trångsynthet och hätskhet beror ofta på att vi inte sätter oss in i varandras åsikter tillräckligt väl.

  • Vill ge dig en stor eloge för både den här utmärka artikeln och i tidigare inlägg där du på ett klarläggande sätt har tagit upp den här problematiken. Att du har fått ta emot kritik fått kristet håll ser jag som föga förvånande, vill påstå, ja, t.o.m gå så långt att det andliga tillståndet inom svensk kristenhet idag ligger på fryspunkten. Tommy Dahlman,har uttryckt det på följande sätt. Sverige, tillsammans med Estland, Danmark och Holland befinner sig idag för att tala i fotbollstermer längst ner i seriesystemet. Frågan är hur vi vänder denna så negativa trend?

  • Tack för din kommentar Tony! Jag tror vi vänder denna negativa trend genom att börja ta Guds ord mer på allvar :)

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.