Pastor Christian Mölk | Hur såg Jesus ut?

Hur såg Jesus ut egenligen? Hade Jesus långt hår, mittbena, blåa ögon och en lång vit fotsid dräkt? Nja… Här är några ledtrådar från Bibeln och forskningen:

1) På Jesu tid så ansåg judarna att det var en ”skam för en man att ha långt hår” (1Kor 11:14).

2) Jesus var snickare, stenhuggare eller någon slags byggnadsarbetare (Mark 6:3). Att ha långt hår med det yrket låter ganska så långsökt med tanke på att det ständigt skulle vara ivägen.

3) Att arbeta med sten utan moderna verktyg var ett hårt och fysiskt arbete. Även träarbete var ett grovt och hårt arbete. Jesus fysik går troligtvis att jämföra med dagens byggnadsarbetare som jobbar hårt och fysiskt med sin kropp.

4) I evangelierna kan vi läsa om hur Jesus ofta smälte in bland den övriga befolkningen (Joh 5:13). När folk letade efter honom var det ibland svårt att hitta honom. Jesus hade med andra ord ett väldigt vanligt judiskt utseende som inte stack ut i någon särskild bemärkelse.

5) Jesaja anger att Jesus varken hade skönhet eller majestät, och att hans utseende inte var tilldragande (Jes 53:2). Jesus hade med andra ord ett helt vanligt judiskt utseende utan att sticka ut.

6) Jesus hade troligtvis skägg eftersom det var normalt mode bland judarna på Jesu tid.

7) Genomsnittslängden på en jude i Galileen på Jesu tid var 155 cm och genomsnittsvikten var 50 kg.

8) Eftersom Jesus var en byggnadsarbetare i Galileen, så var han förmodligen brunbränd av den starka solen.

Sammanfattningsvis: Jesus var 155 cm lång, vägde 50 kg, hade skägg och kort hår, och hade en brunbränd byggnadsarbetares kropp med grova händer.

Här är en bild som tidningen Popular Mechanics kommit fram till:

Jesus

 

Läs mer:
Popular Mechanics – The Real Face Of Jesus
The Gospel Coalition – WHAT DID JESUS LOOK LIKE?
Patheos – What Did Jesus Really Look Like? A Look at the Bible Facts

  • Daniel Giertz

    Vad gäller punkt 1: 1 Kor är skrivet till greker, inte till judar. Jesus var snickare, men också rabbin. Då hade han förmodligen ännu längre hår än han har på bilderna, men inte långt utslaget hår, utan korkskruvslockar, som ultraortodoxa rabbiner har än i dag.

    Vad gäller punkt 5: Profetian handlar förmodligen om att Jesus skulle komma att se vanställd ut på korset, inte att han skulle vara ful.

  • Tack för din komplettering.

  • Kapegnarp03

    Så såg Jesus ut”

    LOS ANGELES

    Det är knappast den bild vi vant oss vid.

    Så här hävdar forskarna att Jesus såg ut.

    En kortväxt man på drygt en och en halv meter som vägde mindre än 50 kilo.

    Vi är vana att se bilder på Jesus där han har ljus hy och långt hår. Men det är så här han verkligen såg ut, enligt forskare.

    – Svaret har växt fram från ett spännande nytt vetenskapsområde: rättsmedicinsk antropologi, skriver tidningen Popular Mechanics.

    Bakom bilden står israeliska och brittiska forskare.

    Den här månaden pryder deras arbete omslaget på tidningen som då och då gör avbrott i artiklar om motorer och verktyg för att rapportera om forskning och religion.

    ”Bästa någonsin”

    Forskarnas metoder har tidigare använts för att ta fram beskrivningar av en rad kända personer, bland andra Alexander den store och kung Midas.

    – Genom att använda arkeologisk och anatomisk vetenskap skapas den bästa likheten någonsin, säger Jean Claude Gragard som producerat BBC-dokumentären Guds son.

    Tidigare har Jesus ofta avbildats som en långhårig och ljushyad man med smalt ansikte.

    Mörkt, krulligt hår

    Men forskarna framställer honom med tjockare ansikte, mörkt, krulligt hår och en kraftig näsa.

    Historikernas åsikter om bildens riktighet torde med största sannolikhet skilja sig kraftigt.

    Men Alison Galloway, antropologiprofessor vid University of California i Santa Cruz, berömmer bilden:

    – Det här är antagligen mycket närmare sanningen än det arbete som många tidigare mästare visat upp.

  • Kapegnarp03

    Jesus ?

  • KW

    Hej Christian, har varit ned och kommenterat litegrann sedan tidigare, men det är ett tag sedan nu, minns inte om jag använde då samma signatur (KW) men jag tror det.
    Är själv ett JV och tycker om att diskutera i bibliska ämnen. Syftet är inte att ”tryga på” utan att höra/läsa olika åsikter i bibliska frågor och kommentera.
    Jo, det här med Jesu utseende. Tittar på bilden ovan och får följande tankar om det:
    Kameror är en rätt så sentida uppfinning så det ginns inga foton föreställande Jesus. Mig veterligen finns det inte heller andra samtida avbildningar av honom, varken målningar/teckningar eller skulpturer.
    En rimlig slutsats bör nog vara att Jesus såg ut ungefär som en normal israelit i omkr. 30 års ålder.
    Det finns många religiösa bilder, ikoner och dylikt från senare tid föreställande Jesus, ofta framställs han som en klen stackare, vit och blåögd. Dessa bilder bör nog tas med en ”rejäl skopa med salt”. Har för mig att du själv i något sammanhang har inne på en liknande tanke som min. (?)
    Viktigt att tänka på att han var en timmerman, en snickare som var med och tillverkade t.ex. jordbuksredskap, byggde hus osv. Dessutom gick han till fots långa sträckor. Så detta bör tyda på att han var nog rätt så maskulin, med rejäla muskler.
    MVH: KW.

  • KW

    Jesus gick aldrig i de sk. rabbinska skolorna. Men förvisso kallades han ofta ”rabbi” (lärare) av människorna som han vari kontakt med.

    MVH: KW

  • KW

    Ingen som vet…
    Även denna bild får man nog ta med en nypa salt…

  • Hej KW!

    Ja, du har rätt i att jag varit inne på liknande tankar som du. I det här blogginlägget faktiskt :)

  • Mattias

    Då du är medveten om att denna bild är en mer korrekt av bibeln, så antar jag att ni i er kyrka kommer att arbeta för att ta bort all kristen symbolik som förmedlar den vansinniga idén om att Jesus var en lång och reslig vit man med långt hår och blå ögon. Och fortsättningsvis välja mer korrekta avbildningar, där Jesus har ett mer typiskt utseende för det området (och tiden).

  • Ja, från och med nu kommer jag att lägga ner all min tid på detta ;-)

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.