Pastor Christian Mölk | Den stora schismen 1054

År 395 delades Romarriket i två delar, Västrom och Östrom. Kejsar Konstantin hade redan tidigare flyttat hela den kejserliga administrationen till sin nya huvudstad, Nova Roma, även känt som Nya Rom, Miklagård, Konstantinopel eller Istanbul. I Västrom var latin huvudspråket medan i Östrom grekiska. År 476 föll Västrom för de germanska stammarna och antiken övergick i medeltiden. Efter att Rom hade fallit så fanns inte längre någon kejsare eller annan stark sammanhållande politisk makt i Västeuropa. Detta leder till att påven i Rom får allt mer inflytande och makt i Västeuropa, även över det politiska området. I Östrom levde Romarriket kvar under namnet Byzans ända till 1453, när Konstantinopel till slut föll för muslimerna och medeltiden övergick i renässansen.

Filioque

År 1054 uppstår en teologisk strid på grund av att de kristna i Västrom lägger till det lilla ordet ”filioque” i den nicaenska trosbekännelsen. Filioque är latin och betyder ”och Sonen”. Hela striden bottnar i att östromarna menade att Anden var sänd av Fadern medan västromarna menade att Anden var sänd av Fadern ”och Sonen”. I exempelvis Johannes 20:21-22 sänder Sonen Anden till sina lärjungar:

21Jesus sade än en gång till dem: ”Frid vare med er. Som Fadern har sänt mig sänder jag er.” 22Sedan han sagt detta, andades han på dem och sade: ”Tag emot den helige Ande!” (Joh 20:21–22)

Pentarkin

En annan orsak till splittringen var huruvida patriarken i Rom, dvs. påven, skulle vara ”primus inter pares”, dvs. ”den främste av likar”, och därmed anses stå över de övriga patriarkerna i ”pentarkin”. Ordet ”pentarki” kommer från de två grekiska orden ”pen” (=fem) och ”arki” (=styra) och var en idé om att hela kristendomen skulle styras av de ledande biskoparna (eller patriarkerna, som de ledande biskoparna nu hade börjat kallas) i Rom, Konstantinopel, Alexandria, Antiokia och Jerusalem.

På apostlarnas tid hade ju församlingarna varit någorlunda självständiga och Jerusalem varit det naturliga centrumet. Även om apostlarna givetvis var auktoritativa i den tidiga kyrkan, så fanns det inget samfundsväsen och församlingarna accepterade inte att någon stat styrde över dem. Exempelvis kan vi se i 1 Petrus 5:1–3 att församlingsledarna skulle vara herdar över den hjord ”som finns hos er”, dvs. de blev inte satta att leda någon stad eller något stift, utan den lokala församlingen. För det andra kan vi se i Apg 14:23 att ledarna inte skulle överse någon annans hjord eller någon annans församling, utan bara den som de blivit ”insatta” att betjäna. En sådan församlingsledning insattes ”i varje församling”, vilket alltså leder till slutsatsen att varje församling var självständig och leddes av ett lokalt ledarskap.

När de olika församlingarna hade en teologisk fråga att diskutera så samlades man i Jerusalem för att avgöra frågan (Apg 15). Genom samtal, vittnesbörd och Bibelstudium vägleddes apostlarna och äldste till att tillsammans förstå Guds vilja.

Rom och Konstantinopel bannlyser varandra

Men i takt med att patriarkerna även fick politisk makt började de bråka om vem som skulle ha mest makt. Det hela kulminerade när en viss Leo av Ohrid skrev ett brev till alla latinska biskopar där han klagade på att de västliga kyrkorna använde osyrat bröd i nattvarden, samtidigt som patriarken i Konstantinopel, Michael Cerularius (1000-1059), passade på att stänga alla latinska kyrkor i Konstantinopel. I ett svar till Leo av Ohrid och patriark Cerularius skriver påve Leo IX (1002-1054), ett brev där han argumenterar för påven i Roms särställning som aposteln Petrus efterträdare. Leo IX skickar även med ett brev där han ber om kejsaren i Byzans hjälp i Västroms krig mot normanderna. Kejsaren är positivt inställd till påvens delegation men patriarken Cerularius är negativ. Dock hinner påve Leo IX dö innan breven kommer fram och påvens delegation passar då på att även lägga till en exkommunikation av patriark Cerularius, vilket leder till att Cerularius exkommunicerar påvens delegation.

Denna ömsesidiga bannlysning samt den teologiska striden om ordet filioque brukar anses markera brytpunkten mellan den Romerska Katolska kyrkan och den Grekiska Ortodoxa kyrkan. Men politisk maktkamp och språkliga skillnader får även anses vara skäl till att de två samfunden långsamt men säkert gled isär.

Tagged with →  
  • Tomas Andersson

    När det gäller Filioque så tror jag att du blandar ihop det som skedde före all tid och det som skedde i tiden när Anden – från Fadern – genom Sonen gavs till lärljungarna. För jag antar att du inte menar att den Helige Ande uppstod i det ögonblick då Sonen andades på lärljungarna utan att Anden hade en preexistens…

    Så, om vi skall vara petiga tänker en Ortodox:
    i evighet utgår Anden från Fadern.

    och en Romersk-katolik:
    i evighet utgår Anden från Fadern och Sonen.

    Bägge torde dock vara eniga om att:
    i tiden (ekonomia) sänds Anden genom Sonen, men utgår från Fadern (ex. Joh 15:26)

    Filioque striden handlade inte om vad som sker i tiden (ekonomia) utan om Guds eviga natur, så din referens till Joh 20:21–22 är inte relevant i det sammanhanget.

    /Tomas

  • Menar såklart inte att vare sig Katoliker eller Ortodoxa tror att Anden uppstod då Jesus andades på lärjungarna :) Jag kanske har uttryckt mig lite oklart.

    Det Bibelord jag hänvisar till användes av katolikerna för att styrka argumentet att Anden även sändes av Sonen, det var därför jag tog med det.

  • Eva Virginius

    Jesus sade dessa ord därför han kom som en ande i sej själv då han kunde komma in utan att öppna en dörr. Lärjungarna var ju rädda och hade låst dörren men ändå kunde Jesus komma i genom väggarna. Det är ofta två saker i en. Jesus menade när han sa ”Tag emot den helige Ande!” att de skulle lugna ner sej och ta emot honom som en helig ande men också att han hade med sej Guds ande eftersom han kom från sin Faders hus och hade himlen inne i sej för att dela med sej från sin Faders hus till sina lärjungar. Och som jag sade i en annan kommentar så kan man se och känna allt på grund av att hjärnan accepterar inte att inte först vad som står framför en så om Jesus nu var en mer andevarelse så upplevde Lärjungen Tomas som hans såg kroppen Jesus i rummet och kunde känna hålen på Jesus kropp för Jesus kunde manifestera sej i en kropp som den som ville se honom så fick se.

    Jag upplevde detta i Portugal i en kyrka när vi alla i den lilla bönegruppen jobbade hårt med att visa Gud vår kärlek. Dessa folk var väldigt mycket in i sin kärlek och tillbedjan som inte har sett nån annanstans.

    Och plötsligt föll jag till golvet och de andra blev rädda då jag var dubbelt så gammal som dom och trodde jag gjorde illa mej men jag föll i anden och då slår jag mej aldrig.

    Efter ett tag så stod jag lutad mot predikstolen med ryggen och en människa frågade mej de rätta frågorna under tiden jag var i an.nden.

    Hon frågade om jag tyckte om att de försökte lyfta upp mej ( som jag inte märkte )
    I anden som inte var jag som pratade så sa GUD genom mej att om de rörde mej så kunde inte anden bli manifesterad utan deras beröring tog mej tillbaka till min jordiska kropp …deras beröringar gjorde att jag blev manifesterad på jorden !

    Vi förstod alla vad anden sade i mej att Jesus sade till Maria magdalena att inte röra honom för han var inte manifesterad utan fortfarande var i anden.

    När Tomas rörde vid Jesus blev han manifesterad till en jordisk kropp och på det viset kunde han äta med lärjungarna den kvällen.

    Svårt att förstå men jag förstår det då jag var med i Portugal och hörde anden prata ur mej som han hade tagit till sin kropp.

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.