Pastor Christian Mölk | Pingst Pastor och Jerusalem

Nu har jag precis anmält mig till Pingströrelsens årliga pastorskonferens i Stockholm. Jag har mer och mer börjat gillat dessa samlingar, framförallt efter att de flyttades från Filadelfia Rörstrand då konferensen hette Predikantveckan. Hotellmiljön gör att det är mycket lättare att umgås sinsemellan och ingen behöver känna sig utanför eller ensam, något som faktiskt var en tråkig verklighet för många pastorer på Predikantveckan.

JerusalemPingst Pastor-nätverket har även bjudit in till en ”kursvecka” i Jerusalem i oktober 2015. Nu när vi är indelade i olika grupper och regioner så kommer vi att mötas tillsammans för att lära oss studera Guds ord i dess ursprungliga miljö. Ett jättebra initiativ eftersom vi pastorer lär känna varandra bättre samtidigt som vi fördjupar oss i Bibeln. Dock är det tyvärr inte alls säkert att jag hänger med eftersom jag tycker det är hutlöst dyrt, 11.000 kr för en vecka. Det är lite väl saftigt för en liten församling att bekosta. Mer om det så småningom.

  • Mattias

    Hej!
    Jag har en lösning, betala en del själv ;). En sådan resa borde vara mer än ett uppdrag från församlingen. Personliga upplevelser.
    Själv skulle jag gärna återvända till Israel efter kibbutzvistelsen 98 men ”känslan” kommer säkert inte vara likadan efter murbygget, gazakrisen, grannlandet Syrien mm. Men Israel behöver säkert utländska besökare som verkligen bryr sig om landets historia och framtid.

    Mattias

  • Stig Melin

    Christian,

    först vill jag säga att jag tycker om ditt sätt att kommunicera
    på nätet. Jag tycker du har en både realistisk och avspänd syn på de frågor du tar upp, liksom din fokus på det som är viktigt.

    Nu nämner du israelresan som ett steg för att få tillfälle
    att träffa kolleger och tillfälle att studera Guds ord på plats. Jag tycker du skall göra allt för att vara med. Själv har jag besökt landet två gånger, den första resan redan 1964.

    Med någon sorts fördröjning har jag fått ett förnyat behov
    att få förstå vad historiens Gud har i beredskap för Israel. De tidstecken d uanger har fått en allt större aktualitet.

    Det finns, som jag ser det, två ämnen för predikningar som
    har blivit allt aktuellare och de hör samman med Israel. Det är Jesus återkomst och hur blir Israel inblandat. Det tycker jag du skall framföra till dina kolleger – i Israel, liksom nödvändigheten att arrangera israelkonferenser på olika platser i vårt land. Ungdomars okunnighet i frågan är besvärande och en
    stor nackdel för dem.

    Om ekonomin lägger hinder i vägen så hör av dig, kanske vi
    hittar en lösning.

  • Återvänder gärna till Israel! Jag var ju där 4 månader 2009 och det var en underbar upplevelse.

  • Tack så mycket för en mycket uppmuntrande kommentar Stig!

    Det är nog egentligen inte pengarna som är ett hinder, utan snarare prioriteringar. Visst är det bra att pastorn får åka till Israel och få personlig uppbyggelse, men det är också viktigt att exempelvis besöka våra missionärer eller liknande. I en liten församling finns det ju begränsade resurser och den ständiga frågan är ju vad man ska satsa på.

    Ska fundera ett varv till vad jag tycker om resan, har inte riktigt bestämt mig än.

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.