Pastor Christian Mölk | Vågar vi prata om synd?

meanjudgeNär jag för några veckor sedan var i Kathmandu i Nepal så råkade jag träffa några amerikanska kristna bröder och systrar. Vi samtalade en del deras församling eftersom jag är nyfiken på sånt. De beskrev sig själva som en ”sökarvänlig kyrka som försöker vara välkomnande mot nya människor och inte prata så mycket om synd o sånt”.

Till en början kan man ju tycka att denna hållning är väldigt bra, vem vill vara dömande och upplysa folk om hur fel de lever? Men efter en stund börjar åtminstone jag fundera på om inte detta amerikanska (och även svenska?) synsätt är det ena diket av två vad gäller hur man bör prata om synden. Vad händer om man vill mer än att bara bli frälst? Vad händer om man dessutom vill fördjupa sig i sin tro, ta itu med syndens problematik och försöka bli mer lik Jesus?

Min utgångspunkt är nämligen att alla vi människor är skapade till Guds avbild, men att synden mer eller mindre har förstört Guds ursprungliga tanke med oss. Därför kom Jesus till vår jord för att för det första dö för våra synder så att vi kan försonas och bli förlåtna, men för det andra även att leva ett syndfritt liv som vi kan lära av och efterlikna. Så målet för varje försonad människa är att inte bara bli förlåten för sina synder utan även att arbeta bort dessa synder så att man blir så lik Jesus som möjligt. Detta sker genom det som ibland kallas ”helgelse”.

Så min poäng är att även om viljan att vara ”sökarvänlig” är behjärtansvärd så riskerar vi att göra oss själva en björntjänst om vi aldrig tar itu med synden. Hur ska vi kunna helgas och bli mer lika Jesus om vi aldrig pratar om, konfrontera och försöker ta itu med synden?

När jag som pastor predikar eller pratar om synden så är det viktigt för mig att poängtera att även jag är en syndare, men att jag försöker brottas med synden och eftersträvar ett liv som är mer likt Jesus. Den helige Ande hjälper mig mycket i denna livslånga process, men om jag aldrig försöka jobba med mina fel och brister kommer jag inte lika långt i min utveckling.

Jag är också noggrand med att aldrig tala i en dömande ton i syfte att pressa folk eller skrämma folk, för jag vet att i samma ögonblick som jag dömer någon annan dömer jag samtidigt mig själv eftersom jag innerst inne vet att också jag är en syndare.

Hur uppfattar du talet om synd? Tycker du det är viktigt att brottas med synden eller vill du helst att vi inte pratar om det? Har du känt dig dömd i kyrkan eller tycker du att dagens församlingar är alldeles för toleranta och långt ifrån det bibliska urmönstret?

Dela gärna med dig av dina erfarenheter i detta prekära ämne!

  • Mattias

    Det är synd att inte prata om synd och det vore ju synd…

  • kyrksyster

    Du rör vid en öm punkt i kyrkligheten. ”Domedagspredikningar” och hot om helvetet får folk att gå sin väg. Våra gudstjänster är ofta trevliga och uppmuntrande. Sällan tas allvaret upp. Men det är ändå märkligt att om man har modet att tala om synd och nåd, så vill folk höra.Jag är noga med att ha både lag och evangelium i mina predikningar. Det verkar inte skrämma bort folk, snarare tvärtom.

  • Jag tror det viktiga är hur man pratar om synd, att man inte antar en dömande attityd utan utgår ifrån att vi alla är syndare och har ett gemensamt problem. Men om vi aldrig pratar om synd då tror jag vi gör oss själva en björntjänst eftersom synd ofta är hinder i vägen med målet att bli så lik Jesus som möjligt. Om vi på allvar vill närma oss Jesus måste vi också våga lyfta frågan om detta med synd.

  • Joachim Sällström

    Jag tror inte vi kan prata om det på det sättet som Jesus gjorde, eftersom vi misslyckas i vår troendeprocess, vilket inte han gjorde. Det är lätt hänt att utgå från ord som ”formas till en och samma avbild” som Kristus, handla som han gjorde och så och samtidigt tro att det ger oss rätten att uppträda som om vi vore honom. Känns som det behövs en distinktion här. Predikan om uppmaningen till andra att omvända sig utan att prata om sitt eget behov av frälsning har spelat ut sin roll.

  • Jag tänker att målet med helgelseprocessen är att bli mer lik Jesus, men den processen lär ju ta längre tid än vi har möjlighet att leva här på jorden. Med andra ord fortsätter den i himlen.

    Du har helt rätt i att man inte borde prata om omvändelse och synd utan att på något sätt lyfta fram att vi alla är i behov av en frälsare och Guds nåd.

  • Sune Blom

    Om man lever efter det enda bud som gäller idag så kan man inte misslyckas Herren var ju tvungen att skriva ett nytt testamente och det nya lagrummet är den gyllene regeln som upphäver de tio budorden!

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.