Pastor Christian Mölk | Vad säger Bibeln om döden?

BibelsamtalDöden är slutet på jordelivet. Döden är en konsekvens av att människan har syndat, och eftersom alla människor har syndat så undkommer ingen döden. På grund av Jesus seger över döden i och med hans uppståndelse, så kommer alla människor som har dött att uppstå igen till antingen evigt liv eller evig dom. För den som tror på Jesus väntar ett evigt liv i Guds närvaro, men för den som inte tror på Jesus väntar den ”andra döden”; en evig död.

Bibelord

12 Därför är det så: Genom en enda människa kom synden in i världen, och genom synden döden. På så sätt nådde döden alla människor, eftersom alla hade syndat.” (Rom 5:12)

28 Var inte förvånade över detta. Det kommer en tid när alla som ligger i gravarna ska höra hans röst 29 och komma ut. De som har gjort gott ska uppstå till liv, och de som har gjort ont ska uppstå till dom.” (Joh 5:28–29)

16 Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv.” (Joh 3:16)

21 För mig är livet Kristus och döden en vinst. 22 Men om livet här i kroppen innebär att mitt arbete bär frukt, då vet jag inte vad jag ska välja. 23 Jag dras åt båda håll. Jag har en längtan att bryta upp och vara hos Kristus, det vore mycket bättre.” (Fil 1:21–23)

14 Och döden och helvetet kastades i eldsjön. Detta, det vill säga eldsjön, är den andra döden. 15 Och om någon inte fanns skriven i livets bok kastades han i eldsjön.” (Upp 20:14–15)

Och han ska torka alla tårar från deras ögon. Döden ska inte finnas mer, och ingen sorg och ingen gråt och ingen plåga, för det som förr var är borta.” (Upp 21:4)

41 Sedan ska han säga till dem som står på den vänstra sidan: Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga elden som är beredd åt djävulen och hans änglar.” (Matt 25:41)

36 Den som tror på Sonen har evigt liv. Den som inte lyder Sonen ska inte se livet, utan Guds vrede blir kvar över honom.” (Joh 3:36)

Samtalsfrågor

  1. Vad är det för skillnad på ”första” och ”andra” döden?
  2. I väntan på uppståndelsen och domen, i vilket tillstånd befinner sig de som har dött nu?
  3. Bör man som kristen vara rädd för döden?
  4. Är det bättre för en kristen att leva eller dö?
  5. Hur känner du inför döden?

Fler intressanta bibelord

1 Mos 2:16–17, Heb 10:27, Luk 23:43, Upp 20:13, Upp 21:8, Dan 12:2, 1 Kor 15:51–55, Ef 2:1, 1 Joh 5:12, Joh 8:51, Joh 11:26, Joh 5:24

  • 1. Jesus uppväckte döda, men de dog igen. Jesus gick genom döden till det liv som aldrig dör. Det liv vi också ska få. Om vi vill ha det. Det finns nog människor som inte skulle trivas i himmelen. Det är väl där den andra döden blir verklighet.

    2. Det vet vi ju inte. När min far drabbades av en hjärntumör och förlorade den ena färdigheten efter den andra, upplevde jag honom som redan död. Men sista veckan talade han med mamma, mot alla odds. ”Vi får lita till Gud nu” sa han helt klart vid flera tillfällen. För mig blev detta en kris då jag blev tvungen att bearbeta min syn på vad som händer efter döden. Jag tror numera att kropp och själ bryts ner och är verkligen döda när någon dött. För oss är den som dött död. Men eftersom man går ur tiden och in i evigheten så är den döde genast vid domen, I Guds eviga nu. Där avgörs om anden lever.

    3. Vi är bara människor. Vi är rädda för att dö. Det ligger i självbevarelsedriften. Annars skule vi inte skydda oss mot faror. Men när vi tänker efter lite så behöver vi inte vara så rädda som världens barn.

    4. Allt har sin tid skrev Predikaren. Nu är tid att leva, sen är det tid att dö.

  • @kyrksyster: Tack för din fina kompletterande kommentar! :)

  • Hej Christian.

    2. Jag tror att vi fortsätter att leva i Kristus när vi ”dör”. Har vi smakat Kristus skall vi inte dö enligt Hans eget ord (Joh 6:50).

    Man befinner sig i en igenkänningsbar men förhärligad kropp (Luk 9:27-33 – Lärljungarna kände igen Elia och Mose) och i ett fullt medvetet tillstånd (Luk 16:20 – Abraham kände till Mose som levde efter honom, Upp 6:9-10 – Martyrerna känner till att de ännu inte blivit hämnade).

    Så förhärligad och fullt medveten – det låter inte så dumt ;-)

    /Tomas

  • @Tomas Andersson: Vårat samtal i onsdags på bönemötet resonerade också ungefär så. Någon form av ”viloläge”, för att uttrycka sig på modernt språk, där man i väntan på uppståndelsen får möjlighet att i lugn och ro läsa Bibeln och prata med Gud.

    Tyvärr blir ju dock detta relativt spekulativt eftersom det inte finns så många Bibelord i ämnet.

  • @Christian Mölk: Hebr 11 och slutklämmen i 12:1 är ju ganska intressanta i sammanhanget. Där verkar det ju som att de som gått före till Kristus, liksom ”har ögonen på oss” också och inte bara på Gud.

    ”När vi alltså har en så stor sky av vittnen omkring oss…”, ”omkring oss” – perikeimai är ett intressant ord som indikerar att vi på något sätt är sammanbundna genom tid och rum, genom liv och död.

    /Tomas

  • @Tomas Andersson: Jag tolkar inte riktigt Heb 12:1 som att döda kristna observerar oss, utan snarare tvärtom, vi ska observera dem. Hebr 11 går ju ut på att dessa troshjältar är förebilder och exempel för oss som vi kan lära av.

  • @Christian Mölk: Givetvis är de föredömen vars liv pekar på Kristus och som vi gör gott i att studera och fundera kring.

    Men om vittnena i Hebreerbrevet är likgiltiga och blinda för oss på jorden idag, så verkar det ha hänt något på vägen till Uppenbarelseboken där vittnena verkar vara mycket informerade, ja de har till och med önskemål om vad som skall hända på jorden som de framför till Gud.

    /Tomas

  • @Tomas Andersson: Det är ju mycket möjligt att så är fallet. Synd att det står så lite i Bibeln om livet efter döden. Men det kanske finns en anledning till det, vi kanske inte behöver veta :)

  • K. Wilkman

    Hej.
    Precis som du skriver här så är ”den andra döden” evig död, utan återvändo.
    Jo, det finns lite bibelord som tar upp just döden:
    Pred 9: 4, 5, 10: ” … Bättre en levande hund än ett dött lejon. De levande vet at de skall dö, men de döda vet ingenting …
    Allt vad du kan göra skall du göra med din kraft, ty i dödsriket dit du går finns varken handling eller mening, vetande eller vishet”.

    Psalm 6: 5, 6″ … Herre, rädda mitt liv, hjälp mig i din godhet, ty ingen åkallar dig bland de döda, vem lovsjunger dig i dödsriket?” (Bibel 2000)

    När Lasarus hade dött så sa Jesus till sina lärjungar: ”Lasarus, vår vän har gått till vila, men nu är jag på väg dit för att väcka honom ur sömnen. Därför sa lärjungarna till honom: herre, om han har gått till vila, kommer han att bli frisk.
    Jesus hade emellertit talat om hans död. Men de föreställde sig om att han talade om sömnens vila.
    I den stunden sa därför Jesus rent ut till dem: Lasarus har dött”.

    Detta verkar syfta på motsatsen till livet, en icke-tillvaro.

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.