Pastor Christian Mölk | Markus 15:1-21 – Tre möten med Jesus (MP3)

Klicka på länken för att lyssna på Christian Mölk predika eller högerklicka för att ladda hem predikan i mp3 format:

Markus 15:1-21 – Tre möten med Jesus – 26:02.

Tagged with →  
  • Mattias

    Vad menar man när man säger att Jesus tog vårt straff genom att han dog på korset ?

  • @Mattias: Det finns ju några klassiska Bibelversar i ämnet:

    “Han var genomborrad för våra överträdelsers skull, slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade.” (Jes 53:5)

    “Och våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom hans sår har ni blivit botade.” (1Pet 2:24)

    “så blev Kristus offrad en gång för att bära mångas synder, och han skall en andra gång träda fram, inte för att bära synd utan för att frälsa dem som väntar på honom.” (Heb 9:28)

    “Jag meddelade er det allra viktigaste, vad jag själv hade tagit emot, att Kristus dog för våra synder enligt Skrifterna,” (1Kor 15:3)

    Mina kortfattade tankar:

    Alla vi människor är ju som bekant syndare och pga detta väntar oss en dom när Jesus kommer tillbaka. Det rättmätiga straff som vi borde få pga vår synd har Jesus dock friköpt oss ifrån i och med sin död på korset. Jesus tog det straff som vi borde ha fått och detta är ju Barabbas, som jag nämner i min predikan, en klockren bild på. Barabbas är en dömd kriminell som strax skall få döden som straff men Jesus tar hans straff och han går istället fri.

    Ställ gärna följdfråga om du vill fördjupa diskutionen lite :)

  • Mattias

    ”Jesus tog det straff som vi borde ha fått….” Så alla människor på jorden är så usla att alla borde egentligen korsfästas ?

  • @Mattias: Det vet jag inte om jag skulle hålla med om, men att vi alla ska dö är ju redan ett faktum.

  • Mattias

    Jesus gav egentligen inte sitt liv för oss på korset eftersom han visste att han skulle uppstå på söndagen. Jag kan också tänka mig att dö på en fredag och uppstå på söndagen efter ”i härlighet” om jag var helt säker på det. Hela poängen är ju själva lidandet, dels i Getsemane och framförallt misshandeln och korsfästelsen, och givetvis att Gud skulle visa sin makt att återuppväcka de döda. Mycket av vår kärlek till Jesus beror ju just på hans lidande, tänk att vi har en Gud som kan känna med oss ! Men att anse att människan är värd att spikas upp på ett kors för att hon är en ofrivillig syndare tycker jag är absurt. Nu blir jag lite rädd för dina tankar…

  • @Mattias: ”Men att anse att människan är värd att spikas upp på ett kors för att hon är en ofrivillig syndare tycker jag är absurt. Nu blir jag lite rädd för dina tankar…”

    Jag skrev ju precis att jag INTE håller med om detta. Det jag menar med ”det straff som vi borde ha fått” är ”döden”, inte nödvändigtvis just ”korsfästelse”.

  • Mattias

    Det vet jag inte om jag skulle hålla med om…sa du :)

  • Mattias

    Det känns bra att du inte håller med om att alla syndiga människor borde korsfästas :), det gick nämligen att tolka ditt svar som om du inte riktigt visste vad du tycker.
    Jesus fick alltså ett straff som vi inte skulle ha fått, hur kan man då säga att han tog vårt straff ? Så fungerar inte vårt rättsväsende idag och det går inte att förstå.

  • @Mattias: Det straff vi skulle ha fått är ”döden”, och det straffet tog Jesus.

  • Mattias

    Att dö på en fredag och uppstå på söndagen är väl inget straff att tala om i ordets rätta betydelse. Straffet består i själva lidandet. Jesus dog för att vi skulle få evigt liv, man kan inte med ”normalt” förnuft säga att han tog vårt straff. Att ofrivilliga syndares straff är döden är inte som vårt rättsväsende fungerar och blir svårt att förstå.

  • @Mattias: Jag har lite svårt att hänga med i din tankebana. Du menar att det straff som Jesus tog istället för oss ”består i själva lidandet”, men samtidigt tycker du att det är groteskt att vi skulle få just detta lidande som straff?

  • Mattias

    Vårt straff är döden och Jesus dog för oss i vårt ställe. Vi blir genom tron på honom frikända. Men Jesu straff var ju INTE att han tvingades ligga i graven ett tag utan hans lidande. Straffet = lidandet. Hans straff = lidande = vårt straff. Antingen är vi värda att plågas och lida en svår död eller så blev Jesus ”överbestraffad”. Hoppas du hänger med i tankegången.

  • Tomas

    @Mattias: ”Att dö på en fredag och uppstå på söndagen är väl inget straff att tala om i ordets rätta betydelse.”

    Det beror nog på hur du definierar ”döden”. Om du med döden menar att kroppen slutar fungera och att att själen/anden/whatever upplöses i intet, så kanske…

    Men ser man ”döden” menar att man antingen går till evig separation från Gud eller evig gemenskap med Honom, så är det annorlunda i mina ögon. Vi får en inblick i detta i Jesus liknelse om den rike mannen och Lasarus.

    Fadern övergav Sonen i hans död på korset. Skiljde honom från det eviga kärleksflöde som ständigt pågår hos den Heliga Treenigheten. Det är död på riktigt.

    Jag tror inte någon människa kan greppa hur fruktansvärt det vore att för ens en sekund stå utanför den kärlek som Gud ständigt älskar oss med. Vare sig vi tror eller ej.

    Det var på grund av denna kärlek som Sonen blev en del av sin skapelse och dog för den. För att du och jag en gång för evigt skall kunna bli en del av denna kärlek. ”Jag ber att de alla skall vara ett, och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss…” Det är liv på riktigt.

    /Tomas

  • Mattias

    @Tomas: Om Jesus led i graven är väl ganska svårt att bedöma ! :) Man kan nog säga att Jesus tog vårt straff i den betydelsen att han blev övergiven av Fadern på korset på samma sätt som vi hade blivit utan Jesu försoningsdöd. När Jesus tog VÅRT straff så menas förmodligen hans ”mentala” lidande av att vara övergiven. Hans fysiska bestraffning var inte vårt rättmätiga straff. Han tog emot en ”extra” bestraffning.

  • Tomas

    Jag tror vi med stor säkerhet kan säga att separation från Gud, dvs död, innebär stort lidande (Luk 16:22-24, Matt 25:41, Matt 8:12, Mark 9:43-44, osv) och att de som får höra ”Gå bort från mig, ni förban­na­de” kommer lida.

    Kristus blev hängd på ett kors av trä (5 Mos 21:23) för min synd, bar min förbannelse, och tog mitt straff och död.

    /Tomas

  • Mattias

    Christian, hur ska jag tolka din tystnad ?

  • Mattias,

    Har inte riktigt haft tid att fördjupa mig i samtalet, är i Turkiet. Dessutom tyckte jag att Tomas delade bra tankar.

  • Mattias

    @Christian Mölk: Ok då avslutar vi, ha en bra resa i Turkiet.

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.