Pastor Christian Mölk | Vägen till välsignelse går via omvändelse

Jag började ta min tro på Jesus på allvar för 13 år sedan. De mest lyckliga stunderna sedan dess har varit de tillfällen då den helige Ande har visat mig min synd. Varför? Jo, för att då har Gud lett mig in i omvändelse. Hade Gud visat mig all min synd på en gång hade jag nog inte mäktat med, men gång efter annan har han uppenbarat för mig saker som jag behöver ta itu med.

Som ett resultat av detta så har jag omvänt mig från min synd, låtit Gud helga mig och fått ett mer helgat och välsignat liv. Enligt min mening så är ett välsignat liv samma sak som ett renat och helgat liv.

Vill jag komma närmare Gud behöver jag också omvända mig och be Gud helga mig. Jag kan inte förvänta mig ett liv i välsignelse om jag inte också är redo att omvända mig från mina synder. Det hör liksom ihop.

Vill du ha ett välsignat liv? Fråga då Gud vad du behöver göra upp med i ditt liv. Alla människor är ju syndare så frågan är egentligen inte om man har någon synd utan vilken.

   “Den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike.” (Joh 3:3b)

  • Mattias

    Hej! Paradoxalt nog så är det då bra med synd i sitt liv. Vad tråkigt livet skulle bli utan synd.

  • @Mattias: Jag vet inte riktigt om jag håller med :)

    Den lycka jag har upplevt när jag har fått vända om och bli renad och förlåten av Gud är obeskrivlig. Närmaste beskrivningen jag kan tänka mig är ”salig”.

  • Mattias

    Synden är då en förutsättning för dessa upplevelser…

  • @Mattias: Kan inte låta bli att tänka på det här Bibelordet:

    “Då sade Jesus till honom: ”Simon, jag har något att säga dig.” Simon svarade: ”Mästare, säg det.” – ”Två män stod i skuld hos en penningutlånare. Den ene var skyldig femhundra denarer, den andre femtio. Eftersom de inte kunde betala, efterskänkte han skulden för dem båda. Vilken av dem kommer nu att älska honom mest?” Simon svarade: ”Den som fick mest efterskänkt, skulle jag tro.” Jesus sade: ”Du har rätt.” Sedan vände han sig mot kvinnan och sade till Simon: ”Ser du den här kvinnan? När jag kom in i ditt hus, gav du mig inget vatten till mina fötter. Men hon har vätt mina fötter med sina tårar och torkat dem med sitt hår. Du gav mig inte någon hälsningskyss, men sedan jag kom in har hon inte upphört att kyssa mina fötter. Du smorde inte mitt huvud med olja, men hon har smort mina fötter med balsam. Därför säger jag dig: Hon har fått förlåtelse för sina många synder. Det är därför hon visar så stor kärlek. Men den som har fått litet förlåtet älskar litet.” Sedan sade han till henne: ”Dina synder är förlåtna.” Då började de andra bordsgästerna fråga sig: ”Vem är den här mannen, som till och med förlåter synder?” Men Jesus sade till kvinnan: ”Din tro har frälst dig. Gå i frid.”” (Luk 7:40–50)

  • Mattias

    Vad bra att vi syndar då och då så vi kan få uppleva rening upprepade gånger ! :)

  • Mattias

    Kände du någon ”syndaNÖD” i ditt eget liv då eller hur reagerade du känslomässigt så att säga?

  • @Mattias: Det har varit väldigt olika. Ofta har det gått till som så att någon vän har berättat för mig att jag kanske inte borde göra på det viset varpå jag blivit sur och tyckt att han inte har med det att göra. Men efter en tid så har jag upplevt hur den helige Ande bekräftar att detta faktiskt är fel och jag upplevt någon form av ”syndanöd” och omvänt mig.

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.