Pastor Christian Mölk | Hur förstår man Paulus brev?

Nästan varje gång jag är involverad i en diskussion om Bibeln med personer som inte är aktiva i en kyrka så brukar detta med Paulus brev komma upp. Paulus skrev ju lite märkliga saker och ska man ta honom bokstavligen så måste ju exempelvis män ha kortklippt hår och kvinnor långt. Ska man verkligen lyssna på en person som har åsikter om vilken frisyr man har?? Vad har han med det att göra?? Vi återkommer till det där med frisyrer, men först tänkte jag gå igenom hur jag tänker att man ska förstå Paulus.

För det första: man måste förstå den ”lokala situationen”. Paulus skrev alltid sina brev till en viss grupp med människor som levde i en viss situation och i en viss kultur, ofta väldigt olik vår egen svenska kultur. Detta är svårt att som vanlig Bibelläsare känna till, men det går ibland att förstå utifrån texten, men oftast behöver man hjälp av ett Bibellexikon.

För det andra: man måste förstå det ”specifika problemet”. Paulus försöker ofta lösa något problem eller någon kris i den församling han riktar sitt brev till. Att exakt förstå vad för slags problem det fanns på den lokala orten är ungefär som att lyssna på någon som pratar i telefon och försöka lista ut vad personen i andra änden säger. När Paulus ger en instruktion så beror det oftast på att det fanns ett specifikt problem i den lokala situationen som föranledde att Paulus skrev om just detta.

För det tredje: man måste förstå de ”bakomliggande principerna”. Man kan inte alltid tolka Paulus bokstavligt, utan man måste förstå vad Paulus menar. Annars kan teologin bli ruskigt konstig. Vilket den ju faktiskt har blivit ibland i våra svenska nutida församlingar :)

Låt mig nu ta ett exempel, Paulus skriver ju till församlingen på Kreta att de äldre kvinnorna inte skall ”sprida skvaller eller missbruka vin” (Tit 2:3). Den lokala situationen är ju att det var vanligt i det kretensiska samhället att äldre kvinnor ofta satt hemma hos varandra, drack sig fulla på vin och skvallrade om andra människor. Det specifika problemet är att det fanns ett problem med just detta i församlingen på Kreta, något som Paulus försöker stävja med denna instruktion. Den bakomliggande principen är att inte prata illa om varandra och att inte missbruka alkohol. Om man inte förstår den bakomliggande principen så är det ju annars lätt hänt att man tror att man lyder Paulus om man slutar dricka sig full på vin men istället dricker sig full på exempelvis öl. Då har man ju tolkat Paulus bokstavligt men missat hans poäng.

ancient-greek-hair-fashionLåt oss nu återgå till detta med kristna frisyrer. Paulus skriver i brevet till Korinth: “Lär inte själva naturen er att det är en skam för en man att ha långt hår men en ära för en kvinna, eftersom hon fått håret som slöja.” (1 Kor 11:14–15)

Läser man Paulus bokstavligt verkar det alltså som att Paulus vill att kristna män ska ha kortklippt hår och kristna kvinnor ha långt hår. Men är det verkligen detta som Paulus vill? Denna text är visserligen mycket komplicerad och många har olika tolkningar, men åtminstone en tolkning låter så här:

I Korinth fanns det ett tempel med många prostituerade där männen hade långt hår och kvinnorna kortklippt. När några av dessa prostituerade blev kristna så ville Paulus att de inte längre skulle se ut som de gjorde när de var prostituerade och ville därför att de skulle ändra sina frisyrer eftersom dessa var så identifierade med prostitutionen.

Den lokala situationen var alltså att det fanns tempelprostitution i Korinth. Det specifika problemet var att en del kristna fortsatte att se ut som prostituerade även efter att de slutade med prostitutionen. Den bakomliggande principen är att skilja sig från sitt gamla syndiga liv när man blir kristen.

Missar man dessa tre steg till att förstå Paulus brev så är det lätt hänt att man oreflekterat läser Paulus bokstavligt och därmed ibland riskerar missar poängen. Det finns fortfarande församlingar idag där kvinnor inte får/vill ha kortklippt hår pga detta Bibelord. Men idag är inte kortklippt hår kopplat specifikt till prostitution och därför finns det inte längre någon anledning att ha åsikter om frisyrer, åtminstone inte i Sverige. Däremot kan man tänka sig att om en prostituerad i Sverige idag skulle bli kristen så skulle man, med tanke på den bakomliggande principen, kunna instruera denna person att inte ha kort-kort kjol på sig i syfte att skilja sig från sitt gamla yrke.

Vad tycker du om detta sätt att läsa Paulus? Har du några exempel som skulle kunna användas?

Tagged with →  
  • Tomas

    Varför tror du Paulus åberopar ”naturen” (physis) i ditt andra exempel?

    Och går man några verser tidigare åberopar han änglarna. Varför då?

    Vore kul att höra din tolkning kring de orden också.

    /Tomas

  • @Tomas: Den vanligaste tolkningen, som jag utgår ifrån att du redan känner till, är ju att Paulus skriver om en ”kosmisk skapelse-ordning” där mannen är kvinnans huvud och att änglarna finns med på våra gudstjänster och blir ”störda” om vi inte infinner oss i denna ordning.

    Jag har egentligen inte någon egen tolkning angående detta ännu, så du får gärna dela med dig av din :)

  • Tomas

    Stycket som du tar som exempel på att man behöver läsa Paulus brev allegoriskt för att förstå är ganska intressant tycker jag. Inte ur ett man-kvinna perspektiv, det får andra bråka om, men vilka ord han använder för att föra sin undervisning i bevis.

    Han angriper vad han tycker är ett är ett ganska stort problem i församlingen och gör det först med att åberopa skapelseordningen (vers 2-12), därefter genom att åberopa naturen (vers 13-15) och slutligen (vers 16) människors seder.

    Så den tolkning du för fram kan förklara Paulus tredje argument, däremot inte de två första som är av annan sort och kanske även av annan kaliber.

    Så det jag funderade kring vad om du hade nån tolkning kring varför Paulus verkar föra ett tre-flanks krig mot Korinternas korthåriga kvinnor.

    /Tomas

  • @Tomas: Hittills har jag ju egentligen bara framfört andra så att säga ”allmänna” tolkningar av dessa versar utan att egentligen ha gjort något eget Bibelstudium i frågan. Skulle jag göra det skulle jag nog använda min tre-punkts-metod för att förstå Paulus och då skulle jag börja med att sätta mig in i den lokala situationen i Korinth. Förmodligen fanns det orsaker till att Paulus skriver som han gör. För det andra skulle jag försöka studera Korinthierbrevet för att se om det finns något specifikt problem som korinthierna verkar ha som Paulus bemöter. Förmodligen kan man hitta ledtrådar till varför kvinnorna i Korinth bör ha kortklippt hår, exemepelvis detta med tempelprostitutionen.

    Men min magkänsla säger att jag tror att varken Paulus, änglarna eller Gud bryr sig speciellt mycket om varken mäns eller kvinnors hårlängd utan snarare vad det står för eller symboliserar. Jag kan tänka mig att frisyrer och hårlängd hade blivit en statusfråga i Korinth och att det egentligen är statusfrågor som Paulus bemöter, inte hårlängden i sig. Med andra de ”bakomliggande principerna” som jag nämnde som punkt tre.

  • Tomas

    Tycker du inte att Paulus känns lite otydlig i detta kapitel om det endast är ”ni-skall-inte-vara-som-hedningarna” fråga, när han i kapitel 5 är mycket rakt på sak om otukten i församlingen? Där är hans argumentation inte alls lika stark som i detta kapitlet.

    Man det var ju inte detta ditt inlägg skulle handla om :-) Jag köper dina 3 analyskriterier med hull och hår! Sen kanske jag även lägger till ett par egna när jag funderar på ett bibelställe.

  • @Tomas: ”Man det var ju inte detta ditt inlägg skulle handla om :-)”

    Vi får diskutera Korinthierbrevet vid annat tillfälle :)

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.