Pastor Christian Mölk | Webbkyrka

BWC

Låt mig tipsa om en nylanserad webbkyrka: Birsta Web Church!

Det är fd Sundsvall Pingsts pastor Gunnar Johansson som har startat detta initiativ. Gunnar kommer lägga upp undervisning och musik på hemsidan och också finnas tillgänglig på Birsta Köpcentrum en gång i veckan.

Detta leder mig osökt till frågan; hur tycker du att en webbkyrka ska vara utformad? Vad måste finnas med? Mp3-predikningar? Video-predikningar? Forum? Medlemsskap? Bönestund? Chatt? Skype-möten?

  • Jessica S

    Gemenskap är något som är en utmaning för en webbkyrka! Den teologiska biten går alltid att ordna genom bibelstudier, texter, videopredikningar för att göra det mer nära osv.

    Men HUR främjar man sann, stärkande gemenskap? Forum tycker jag är bra! Men jag vet av erfarenhet att det kan vara svårt att få igång, alternativt spårar ur i hetska debatter som inte alls ger en god vänskapseftersmak…. Det kan motas med aktiva moderatorer.

    Jag tror även att bön är otroligt viktigt! Till och med livsnödvändigt för en levande kyrka även på nätet. Hur rent praktiskt är ju frågan! Kanske färdigskrivna ”dagens bön” i olika kategorier och möjlighet att skicka in böneförslag där andra kan svara och be, ex ”be gärna för vår ekonomiska situation”.

    Vad tycker du?

  • @Jessica S: Jag tycker du gör en väldigt bra analys! Ett av syftena med Guds rike är ju den kristna gemenskapen så att bli kristen och inte få träffa andra kristna irl blir väldigt fattigt. Bibelstudier går ju bra att ha på internet, men Bibelsamtal blir lite svårare.

    En webbkyrka kan kanske vara bra för att nå ut till nya människor eller för att skapa en kristen gemenskap för folk i samhällen där det inte finns någon församling.

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.