Pastor Christian Mölk | Yoga tillåts i skolor

Ni som läser den här bloggen vet att jag har följt ärendet kring yoga i skolan. Kortfattat kan man säga att i den ena ringhörnan har vi ”yoga”, som har ett religiöst och andligt ursprung och ingår i hinduismen. I den andra ringhörnan har vi den ”konfessionslösa skolan”, där undervisningen enligt skollagen ska vara konfessionslös. Dessa två har nu fightats och segrande ur bataljen går ”yoga”.

Skolinspektionen har enligt tidningen Dagen kommit fram till att ”yoga-inslagen i skolverksamheten inte bryter mot kravet på icke-konfessionalitet”. Anledningen till detta verkar vara att yoga-inslagen inte har ingått i skolans undervisning utan har använts mellan lektionerna. Eventuellt är alltså yoga fortfarande att betrakta som religiöst, men eftersom det inte ingår i undervisningen så kan inte Skolinspektionen förbjuda yoga. Skolinspektionen säger dock enligt SvD att yogan ska ”ha fokus på hälsa och välbefinnande för att vara tillåten och inte ha ”inslag av bekännelsekaraktär” för att betraktas som icke-konfessionell”.

Om jag förstått det rätt så kan man jämföra dessa yoga-inslag med frivilliga kristna bönemöten på rasterna. Lika lite som Skolinspektionen kan förbjuda frivilliga bönemöten på raster så kan man alltså inte heller förbjuda frivilliga yoga-inslag som inte är på lektionstid.

Yoga vann alltså första ronden mot den konfessionslösa skolan, men förmodligen kommer snart rond 2; hur religiöst är yoga egentligen? Att det används inom religion och praktiseras religiöst och andligt i vissa sammanhang står väl självklart för alla, men hur religiös eller andlig är den svenska varianten av yoga? Och om man i den svenska varianten plockar bort de andliga inslagen, kan det då fortfarande kallas för yoga?

Läs mer:
Dagen – Avslag för anmälan mot yoga i skolan
Dagen – ”Man har inte satt sig in i vad yoga innebär”
SvD – Skola får fortsätta med yoga
Kyrkans tidning – Okej med yoga i skolan
Kyrkans tidning – Analys: Yoga accepteras inte som religiöst
DN – Yoga tillåtet i skolan

Tagged with →  
  • GS

    Det man måste begripa är att även om man ”plockar bort” de andliga inslagen i Yoga så är det likafullt en religion. Svenskarna har passerat en dumhetens gräns så milsvid att det är generande.Varför låter sig människor luras. Yopga är en frä’mmande religion och kommer att fortsätta vara det tills Jesus ställer ned fötterna på Oljeberget och gör processen kort med Satan.

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.