Dom 6:1-6 – Israel i midjaniternas våld

Christian MölkDomarboken Leave a Comment

1 Israels barn gjorde det som var ont i Herrens ögon, och han gav dem i midjaniternas hand i sju år. 2 Midjaniternas hand blev Israel så övermäktig att Israels barn på grund av midjaniterna gjorde sig hålor, som nu finns i bergen, och grottor och bergfästen. 3 Så ofta israeliterna hade sått, drog midjaniterna, amalekiterna och österlänningarna upp mot dem. 4 De slog läger emot dem, överföll dem och fördärvade landets gröda ända fram till Gaza. De lämnade inget kvar att leva av i Israel, varken får, oxar eller åsnor. 5 Ty de drog dit upp med sin boskap och sina tält, talrika som gräshoppor. De själva och deras kameler var omöjliga att räkna, och de kom in i landet för att fördärva det. 6 Så blev Israel utarmat genom midjaniterna, och Israels barn ropade till Herren.

  • Bakgrund
    • Tiden är cirka 300 år efter att Gud har befriat Israel från slaveriet i Egypten.
    • Israel har ingen kung ännu utan leds vid behov av olika ledare som kallas för domare, därav titeln ”Domarboken”.
    • Israel hade haft det bra och levt i fred och rikedom, dessvärre hade de också börjat leva i synd.
  • Midjaniterna 
    • Midjaniterna härstammade från Midjan, en av Abrahams söner (1 Mose 25:2).
    • Bibeln klargör inte exakt vart midjaniternas land låg.
    • Josef såldes till midjaniter (1 Mose 37:28).
    • Mose bodde 40 år i Midjan och gifte sig med den midjanitiske prästen Jetros dotter (2 Mose 2:11ff).
    • Gud befallde Mose att strida mot Midjan (4 Mose 31:1ff).
    • Israel förtrycks av Midjan under Domartiden och Gideon kallas av Gud till att befria Israel.
  • Israels barn gjorde det som var ont i Herrens ögon, och han gav dem i midjaniternas hand i sju år.  
    • Israel övergav Gud och gjorde det som var ont i Guds ögon. På grund av Israels synd så tillät Gud midjaniterna att härja i Israel. Syftet med detta var att Israel skulle omvända sig ifrån sin avgudadyrkan och vända tillbaka till Gud. Gud älskade Israel och lämnade dem därför inte när Israel övergav Gud.
      • Även idag kan Gud låta oss gå igenom prövningar för att vi ska komma närmare Honom.
      • Om du är mitt i en prövning så kanske du är arg på Gud och undrar varför det har blivit som det har blivit. Men kom då ihåg att det finns någonting som är värre än att gå igenom en prövning, och det är att Gud lämnar dig.
    • “Räkna det som den största glädje, mina bröder, när ni råkar ut för alla slags prövningar. Ni vet ju att när er tro sätts på prov, så gör prövningen er uthålliga.” (Jak 1:2–3)
  • Israel bodde i grottor
    • Israel förödmjukades och var nere på sina knän.
    • Det är svårt att ödmjuka sig och omvända sig när man lever i synd. Ofta behöver man gå igenom en svår period innan man inser hur fel man gått.
      • Det hade varit mycket bättre för oss själva om vi hade varit ödmjuka inför Gud från början.
      • Den troendes liv kännetecknas av att man då och då går igenom prövningar och på så sätt kommer ännu närmare Gud.
  • Midjaniterna tog Israels skörd
    • Midjaniterna ockuperade inte Israel, utan kom när det var dags för skörd och roffade åt sig. Israel fick alltså inte ens behålla det de själva hade producerat.
    • På samma sätt så kan synd göra att allt det arbete vi lägger ner blir fruktlöst.
  • De själva och deras kameler var omöjliga att räkna, och de kom in i landet för att fördärva det.
    • Det här är första gången som kameler använda i strid omnämns i Bibeln. Israel var chanslösa mot dessa, för den här tiden, ”sofistikerade” vapen.
  • Så blev Israel utarmat genom midjaniterna, och Israels barn ropade till Herren.
    • Först när det har gått så långt att Israel bor i grottor, inte har någon mat och är totalt underlägsna militärt, då ropar de till Herren.
    • Det är ett vanligt mänskligt drag att vi ofta försöker lösa alla våra problem själva, och först när det inte finns någon annan utväg så ber vi Gud om hjälp. Hade Israel hållit sig till Gud från första början alternativt ropat till Gud direkt när problemen började uppstå så hade de inte behövt hamna i den här besvärliga situationen.

Copyright 2012 Christian Mölk – All Rights Reserved.
All Bibeltext kommer från
 Svenska Folkbibeln om inte annat anges. 

 

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.