Har varit inblandad i en mindre trevlig ordväxling på Haggajs blogg Mamres som nu har föranlett att han har skrivit om mig på sin blogg: ”Gandhi och nyjudaister”, ett inlägg där han tyvärr har missuppfattat vad jag menade.

Jag har sedan en tid tillbaka inte velat diskutera teologi på hans blogg eftersom jag anser att det så snabbt blir pajkastning mellan olika debattörer. Jag har inget emot att diskutera teologi men jag vill inte delta i hans forum. Jag har därför försökt berätta för kommentatorerna på Mamres att jag gärna diskuterar, men inte på Mamres. Då blev jag kallad ”feg och uslig” vilket med all önskvärd tydlighet visade att jag hade rätt. För den som vill är jag öppen för att diskutera på den här bloggen istället.

I Psalm 1 står det att vi inte ska sitta bland bespottare, något som jag uppmanar till. Delta inte i forum där man hånar andra människor utan visa varandra respekt och försök håll en god ton i debatten. Att vara en Jesu lärjunge visar sig inte bara i vad man säger utan hur man säger det. Tänk på det.

Share →
  • Sam

    Christian
    Ärligen, Haggaj förklarade vad bespottare betyder.
    Även om vi bara läser den vanliga svenska bibeln förstår vi.
    Ps1:1″Säll är den man som icke vandrar i de ogudaktigas råd och icke träder in på syndares väg, ej heller sitter där bespottare sitta,”
    Vers 1 slutar med ett komma. Dvs meningen är inte färdig så vi läser vers 2 också:
    ”utan har sin lust i HERRENS lag och tänker på hans lag både dag och natt.”

    Stämmer rätt bra med Haggajs:”En rasha´är någon som är fiende till Gud”

    Borde inte alla som tror på Skriften, YHWH’s ord, ha sin lust i allt vad YHWH har sagt och tänka på det dag och natt?
    Så bespottare verkar betyda de som spottar på YHWH’s ord, enligt Psaltarens författare.
    Betänkansvärt, va? Kyrkan sitter lite illa till på en hel del sätt. tycker du inte?

    Sam

  • http://www.christianmolk.se Christian Mölk

    @Sam: Jag vet inte vart Haggaj har fått ”rasha” ifrån. I min Bibel står det ”lesim” på hebreiska, ”scoffers” på engelska och ”bespottare” på svenska. Enligt kommentatorer jag läst ska det tolkas som att vi troende inte ska delta i hånandet av andra troende utan dra oss undan från sådana sammanhang. Rent konkret innebär detta för mig att jag inte vill delta i diskutionerna på Mamres eftersom jag anser att debattklimatet där har spårat ur.

    Men Haggaj kanske har någon annan hebreisk översättning som inte jag har tillgång till.

    Men du har helt rätt i att vi istället för att bespotta varandra istället ska ha vår ”glädje i Herrens undervisning”. Det skulle leda till att vi inte hånar och bespottar varandra, eller som Jesus sa:

    ”En god människa bär fram det som är gott ur sitt hjärtas goda förråd, och en ond människa bär fram det som är ont ur sitt hjärtas onda förråd. Ty vad hjärtat är fullt av, det talar munnen.” (Luk 6:45).

  • Sam

    Aha
    Haggaj tog ordet; ogudaktiga, som kommer från Rasha. Sinners på eng i vers 1.
    TS :” Blessed is the man who shall not walk in the counsel of the wrong, And shall not stand in the path of sinners, And shall not sit in the seat of scoffers,
    Psa 1:2 But his delight is in the Torah of יהוה, And he meditates in His Torah day and night. ”
    Scoffers kommer från luts, enligt Strongs.

    Sammanhanget är ju skillnaden mellan den man som har Torah som sitt ”delight”, behag, och rättesnöre.Alltid.
    Gentemot den man som rådgör med de som har fel, står med syndare och bespottar Torah.
    Så ser jag det.

    Att bara vräka ur sig okväden som, ful ,dum, idiot osv är ju mest bara en reflektion av den som yttrar de orden. Och bottnar bara i känslor och tyckande.

    Jag tror, som dig,vi ska älska syndaren men hata synden. Därför måste det vara klart definierat, vad som är synd. Skriften ger oss den kunskapen.
    Citatet från Lukas beror ju på vad man lägger in i ordet gott, eller hur?
    Vad är gott? Läser vi Psalm 1 så passar Torah in som gott.
    Sam

  • http://www.christianmolk.se Christian Mölk

    @Sam: Haggaj kallar ju mig för Bibelokunnig alternativt lögnare när han tror att jag har kallat honom för ”rasha”, något jag ju bevisligen inte har gjort. Han har varit väldigt snabb med att lägga ut det jag skriver här på sin egen blogg, undrar om han kommer att vara lika snabb att erkänna att han har gjort fel? Både här och på sin egen blogg.

  • Sam

    Christian
    Ords 27:”Järn giver skärpa åt järn; så skärper den ena människan den andra.”
    Det kan bli både hett och gnistor som flyger i denna process.
    Jag anser inte att vi ska undvika att bli mer skärpta i Ordet bara för att våra känslor gör uppror.
    Du kan inte vara ansvarig för Haggaj, men du kan föra din linje hur ”vasst” du vill.
    Haggaj ska inte döma varken dig, mig eller nån annan eller vice versa.

    Jag tänker på Ef 6:”Tagen alltså på eder hela Guds vapenrustning, så att I kunnen stå emot på den onda dagen och, sedan I haven fullgjort allt, behålla fältet.
    14 Stån därför omgjordade kring edra länder med sanningen, och »varen iklädda rättfärdighetens pansar»,
    5 och haven såsom skor på edra fötter den beredvillighet som fridens evangelium giver.
    16 Och tagen alltid trons sköld, varmed I skolen kunna utsläcka den ondes alla brinnande pilar.
    17 Och låten giva eder »frälsningens hjälm» och Andens svärd, som är Guds ord.”

    Gnäll inte över andra. Det finns alltför många får och vargar i världen. Vad världen behöver är herdar.

    Jag upptckte just nåt som jag inte insett tidigare i vers 17. Andens svärd är Guds ord. Allt Guds ord, även i GT. Hmm.

    Sam

  • http://www.christianmolk.se Christian Mölk

    @Sam: ”Gnäll inte över andra. Det finns alltför många får och vargar i världen. Vad världen behöver är herdar.”

    Väldigt fin kommentar!

    Du verkar ha en fin inställning. Istället för hån och bespottning så försöker du vägleda med lämpliga Bibelord. Tack!

  • Ingrid P

    Haggaj, Mikael Östlunds, teologi är att alla utom hans rörelse har fel. hans sätt att bemöta andra är hånfullt och ovärdigt en människa som kallar sig för Yeshua efterföljare… Tycker att hans sätt visar att hans teologi är fel.

    Otroligt tålamodigt av dig att du orkat disskutera där, heder åt dig!

  • http://www.christianmolk.se Christian Mölk

    @Ingrid P: Tack så mycket för stöd Ingrid!

    Det är aldrig roligt att bli hånad offentligt på en blogg, men det är väl sånt som jag får stå ut med nu när jag är pastor och därmed en offentlig person. Dock kommer jag inte att diskutera på hans blogg längre, jag tycker inte att debattklimatet på hans blogg är särskilt fromt och uppbyggligt.

  • Sam

    Man ska inte kasta sten i glashus.
    För ingen kan väl garantera att de har det eviga rätta svaren?
    Vi anser oss väl ha rätt allihop? Frågan är ju om vi kan tänka oss en omöjliga tanken att vi har fel i en eller ett par frågor.
    Ords 21:”2 Var man tycker sin väg vara den rätta, men HERREN är den som prövar hjärtan.”

    Sam

  • http://www.christianmolk.se Christian Mölk

    Sam,
    Det viktiga är inte alltid att ha exakt rätt teologi och lära utan att älska Gud och sina medmänniskor.

  • Sam

    Ja du, det där med vad som är verklig kärlek kan man ju också fundera över.
    Att ta fram sanningar som är obekväma är också kärlek.
    Vi kan inte jämföra kärlek med känslor. Känslor ändrar sig hela tiden.
    Sam

Butik
Köp Christian Mölks Bibelkommentarer som utskrivna häften! Perfekt för dig som föredrar att hellre läsa på papper än på en skärm. Läs mer
eBook
Nu kan du gratis ladda hem en komplett Bibelkommentar med tillhörande mp3-predikningar som du kan läsa eller lyssna på i din iPad, surfplatta eller dator. Läs mer
MP3
Lyssna på Christian Mölks Bibelpredikningar. "Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger igenom, så att det skiljer själ och ande, led och märg, och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar." (Heb 4:12).   Läs mer