Pastor Christian Mölk | Gudstjänst för nya eller för gamla

Blev tipsad av Maja om en intressant artikel i tidningen Ikon 1931: ”Duell: gudstjänst”. Jag tänker mycket på hur man kan forma gudstjänsten och församlingen så att nya och icke kyrkvana kan känna sig bekväma. Det är ju inte helt ovanligt att nya kyrkbesökare har svårt att förstå språket, kulturen och och liknande.

För mig är två saker viktiga: (1) att under inga omständigheter anpassa budskapet om Jesus och (2) att kyrkan är tidsenlig i sitt sätt att vara och prata. Varje generation har sitt sätt att prata och det gäller att göra evangeliet begripligt utan att kompromissa med budskapet. Är gudstjänsten ett museum över en svunnen tid eller är gudstjänsten en brokig skara vanliga människor som samlas för att möta Gud och varandra?

I artikeln duellerar Stockholmspastorn Eric Andersson med kyrkohistorikern Joel Halldorf och de har vitt skilda åsikter. Halldorf vill hellre se att gudstjänsten handlar om tillbedjan, har trösklar och har historiska ritualer och former medan Andersson hellre vill att gudstjänsten är till för alla, är evangeliserande och anpassad så att vanligt folk förstår.

Personligen anser jag att man inte ska välja varken den ena eller den andra sidan av den skalan. Gudstjänsten är först och främst en plats för troende att tillbe Gud och en plats där Gud uppenbarar sig för oss, men man behöver inte göra detta så svårt att förstå för utomstående. Jag tycker inte att man behöver välja sida i den här debatten utan förordar istället att man jobbar hårt med att göra mötet med Gud enkelt, för icke-kristna så väl som för kristna. Jag har nämligen en erfarenhet av att även många erfarna kristna har svårt att förstå många predikningar och diverse knepiga kulturella yttringar på gudstjänsten.

För att lyckas med detta tror jag att man ständigt måste hålla igång ett samtal och diskutera gudstjänstens former. Det som vi älskar är värt att slipa och förbättra, inte sant?

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.