Pastor Christian Mölk | Drop-in dop

Gissa om jag blev förvånad och upprörd när jag läser i Dagens Nyheter att Svenska kyrkan anordnar ”drop-in dop”!?! Två kyrkor i Västerås och en i Örebro vill göra det enklare för människor att döpa sig så de anordnar gudstjänster där folk kan komma oanmälda och döpa sig eller sitt barn direkt.

Orsaken till detta är att Svenska kyrkan tappar så många medlemmar att de måste hitta nya sätt att få folk att döpa sig, och därmed automatiskt bli medlemmar.

För mig är dopet det viktiga steget in i församlingen. Sin frälsning får man genom att tro på Jesus, men dopet blir det viktiga och avgörande steg då man öppet och inför alla bekänner att man nu lämnar sitt gamla liv bakom sig och fullt ut träder in i det nya livet med Jesus. Utifrån mitt sätt att se på dopet så är det väldigt konstigt att dels döpa barn, men också att döpa via drop-in. Jag anser att dopet måste vara ett genomtänkt och frivilligt beslut, inte något man gör via drop-in! Om Svenska kyrkan tycker det är besvärligt att de tappar så många medlemmar kanske de borde fundera på vad det beror på istället för att försöka snirkla in människor som kanske inte tänkt igenom detta med dop än. Kanske finns det till och med ett samband mellan medlemstappet och sådana här oseriösa tilltag…?

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.