Pastor Christian Mölk | En ny rörelse växer fram

En ny rörelse håller på att växa fram i Sverige, Den Hebreiska Rörelsen (DHR). Personligen är jag lite splittrad inför detta.

DHR präglas i Sverige av en längtan att förstå Torah (de fem Moseböckerna) bättre, en kärlek till Israel, att hålla sabbaten och övriga Herrens Högtider, att diskutera Tusenårsriket och att dissa katolikerna. Det mesta av detta blir jag nyfiken på och vill få mer kunskap om, men eftersom rörelsen präglas av så mycket skitsnack mot allt och alla så känns det ofta som en människoprodukt. Det känns mer som att DHR växer fram i Sverige pga ett missnöje mot andra rörelser, t.ex. Pingströrelsen och Trosrörelsen, och inte för att Gud har planerat det.

Visst, det är alltid intressant att diskutera Israel och hur vi kan förstå Lagen på ett bra sätt, men när det börjar diskuteras att vi kristna eventuellt bör omskära oss, ja då har det gått för långt enligt mig. DHR företräds och diskuteras mycket på Aletheia, en blogg som jag följer och även skriver på ibland. Även El Shaddai Europe har mycket intressant läsning, så läs gärna där och bilda dig en egen uppfattning om vad du tycker om DHR. Det vore också intressant om du skrev en kommentar och berättade vad du tycker. Aletheia drivs och företräds främst av MTC, en person som verkar vara sund i sin hållning gentemot kallade talare och företrädare för DHR, även om jag snart tycker det börjar bli dags att ringa det där besvärliga telefonsamtalet..

Ofta, när en ny rörelse växer fram, så diskuteras det livligt om olika läror hit och dit. Det är så klart viktigt, men det tenderar ofta att skapa en kärlekslöshet, ja till och med en hårdhet, mot de som inte har samma lära. Istället för att lyda Jesus och först tillrättavisa öga mot öga, så hänger man hellre ut personen med den felaktiga läran offentligt utan att personen får någon chans att förklara sig. Illa, mycket illa. Sådant får bara inte hända i Guds rike, bröder emellan. Ibland är det bättre att vara kärleksfull och gå en extra mil än att visa att man ”har rätt”. Dömer man sin broder för snabbt finns det stor risk att man förlorar den brodern och då har man ju missat poängen med förmaning.

Jag har träffat många människor som har en och annan felaktig lära, och det är givetvis inte bra, men det är kärleken till Jesus som är det viktigaste. Läror är ofta människoprodukter, konstruerade i konflikt med andra människor, och kommer att falla av den dag vi står ansikte mot ansikte med Jesus. Den dagen kommer bara kärleken till Jesus vara det avgörande.

Personligen tycker jag alltså att det är intressant att få mer kunskap om våra hebreiska rötter, att helt enkelt förstå mer om den kultur och tradition vår Mästare Jesus levde i. Förstår vi våra hebreiska rötter bättre, ja då förstår vi Jesus bättre, eftersom Jesus var en hebré. Men när man söker sig bakåt i tiden är det lätt att glömma Guds plan för framtiden, att Guds frälsningsplan inte bara gäller Israel utan hela världen. Gud älskar alla folk, alla kulturer och alla språk. Vi behöver inte bli hebréer för att älska Gud utan vi kan ära och upphöja Gud i vår egen kultur och på vårt eget språk. Jag sätter en ära i att kalla Jesus för just ”Jesus” och inte ”Yeshua”, eftersom min Herre då blir ärad på svenska vilket visar att Guds frälsning breder ut sig över vår jord och sträcker sig till jordens alla hörn. Vi behöver inte förändra den svenska kulturen till att bli hebreisk, nej evangeliet kan förändra den svenska kulturen så att den ärar Gud.

  • ”Jag har träffat många människor som har en och annan felaktig lära, och det är givetvis inte bra, men det är kärleken till Jesus som är det viktigaste. Läror är ofta människoprodukter, konstruerade i konflikt med andra människor, och kommer att falla av den dag vi står ansikte mot ansikte med Jesus. Den dagen kommer bara kärleken till Jesus vara det avgörande.”

    Tappa inte denna tanke när du väl blir klar med pastorsutbildningen.   Jag kommer själv att arbeta mer på detta plan än tidigare och med den Helige Andes hjälp tror jag vi inte behöver hamna i Rom med Ekman & Hedin.

    I övrigt en sansad analys.  

    ” men eftersom rörelsen präglas av så mycket skitsnack mot allt och alla så känns det ofta som en människoprodukt.”

    – Det är inte goda frukter.  Om rörelsen skall ha någon chans måste detta högmod BORT!

    mvh
    D

  • Daniel,

    ”I övrigt en sansad analys.” 

    Tack! 

    Jag försöker än så länge hålla mig på lite avstånd från DHR eftersom jag ser för många ugglor i mossen. Men jag vill inte kasta ut barnet med badvattnet, det finns mycket gott att hämta ur Hebreew Roots, så länge som man är vaksam mot alla märkliga människoprodukter som dyker upp överallt. Väldigt sorgligt att det alltid ska behöva vara så när en ny rörelse växer fram. 

    Vill du ha ett tips från mig? Om det stämmer att Eddie Chumney anser att vi kristna bör omskära oss i den framtida messianska eran, då bör du nog ställa in hans medverkan i konferensen. Annars kommer du alltid att kopplas ihop med denna lära, oavsett om du själv håller med eller inte. Visst, man kan bjuda in talare även om man inte håller med dem i allt, men det finns en gräns. Dessutom kommer du att få cred för att du vågar ta ställning och för att du vågar vara en ledare. 

  • Gunnevi Karvonen

    TACK  CHRISTIAN FÖR DITT INLÄGG !

  • Tack så mycket för din kommentar! :)

  • ”Jag försöker än så länge hålla mig på lite avstånd från DHR eftersom jag ser för många ugglor i mossen”

    – Jag med :-)     Tro det eller ej.    Jag menar det.   Ser ju vad som händer ”overthere” men är medveten om att ibland när Gud vill korrigera sitt folk från ena diket (t.e.x. brist av förståelse för GT) hamnar några genast i andra.  Lite som farmors lilla kråka.

    ”Vill du ha ett tips från mig? Om det stämmer att Eddie Chumney anser att vi kristna bör omskära oss i den framtida messianska eran, då bör du nog ställa in hans medverkan i konferensen.”

    – Jag är kanske inte lika bekymrad över någon teori kring vad som kommer hända i tusenårsriket eller ej eftersom det inte är första gången det spekuleras kring detta ämne.  När vi kommer in i tusenårsriket kommer Herren själv leda oss från Jerusalem och förklara Skriften för oss.

    Jag är då mer bekymrad över huruvida det finns en underton i något av Chumneys budskap att direkt eller indirekt uppmuntra hednatroende att omskära sig här och nu, i förberedande syfte för tusenårsriket, baserat på en människas tolkning av Hesekiel som kan tolkas på alla möjliga sätt.

    Tycker inte vi kommer runt Paulus ord kring omskärelsen utan att slå knut på oss själva.   Konferensen har redan varit och detta kom upp efter konferensen så det är tyvärr lite sent att ställa in hans medverkan   :-(

    Hur som helst så har jag och dem som står bakom http://www.elshaddai.se möten en enda längtan och önskan:    Att följa Skriften och Skriften allena!   Om detta är tomt prat som någon säkert skulle kunna befara kommer framtiden att visa.  Just nu har den lilla, lilla rörelsen du skriver om här mänskligt sett ALLA ODDS emot sig att lyckas med något alls.  Personligen kommer jag att tänka på Elias på Karmel & altaret som dränktes ett antal ggr i vatten för att ingen skulle tro att det självantände.

    Alltså – mänskliga tankar och idéer kommer och går. Men det som är fött av Anden går inte att stoppa.   Vår längtan är att hitta tillbaka till den första Messianska rörelsen i Apg.  Långt innan alla påvar, maktmänniskor och missförstånd m.m.    Den rörelsen gick inte att stoppa.   Vi är en frukt av den idag.  Som sagt – det som är fött av Anden är fött av Anden.   Framtiden kommer visa.   Ingen behöver vara ängslig.

    mvh
    Daniel

  • Daniel,

    ”Jag med :-)”

    Hehe, det gläder mig :) Mitt intryck av dig, även om vi fortfarande inte har träffats irl, är att du är både sund och nyfiken, två egenskaper som är väldigt bra. Men ibland händer det ju att saker går en ur händerna och då gäller det att tydligt visa vart man själv står. Det tycker jag du har försökt göra så gott du kunnat med ett antal blogginlägg. 

    ”Konferensen har redan varit och detta kom upp efter konferensen så det är tyvärr lite sent att ställa in hans medverkan   :-(”

    Aha, tänk vad man missar när befinner sig bland bergen i Himalaya! Skriver ju min c-uppsats här i Nepal, annars hade jag nog besökt konferensen. Kanske får lite mer tid när jag slutar min pastorsutbildning om ett halvår. 

    ”Alltså – mänskliga tankar och idéer kommer och går. Men det som är fött av Anden går inte att stoppa.”

    Det låter som en sund inställning! DHR är onekligen en rörelse som rör upp väldigt mycket känslor, tankar och debatter, det går ju inte går att förneka. Frågan är ju bara vart det leder? Just nu så ser jag inte så mycket positivt tyvärr, det är för mycket personkonflikter, urspårade debatter, ifrågasättande av Jesu gudomlighet, snack om omskärelse, osv. Men det kanske finns en massa positivt som jag inte ser? Jag är ju inte så väldigt insatt. 

    Hör av dig om du råkar befinna dig i närheten av Kathmandu så kan vi ju ta en kopp kaffe. 

  • ”Hör av dig om du råkar befinna dig i närheten av Kathmandu så kan vi ju ta en kopp kaffe.”

    :-)

  • Pingback: Open reaction to Eddie | Vad är sanning?()

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.