Pastor Christian Mölk | Israelisk apartheid?

Fastnade för den här artikeln när jag läste Dagen imorse: Israelisk apartheid finns inte. Svenska medier är ju kända för att mest skriva negativt om Israel och positivt om palestinierna. Detta vet faktiskt israelerna om. När jag var i Israel var det en jude som kom fram till mig och frågade ”Why do you hate us?” Han kunde lixom inte förstå varför vi i Sverige alltid var emot judarna och alltid för palestinierna i alla tänkbara situationer. Jag är inte säker, men jag misstänker att detta bottnar i 70-talets svenska vänsterrörelser som var emot Vietnamkriget och liknande. Vill man ha riktig fred så tror jag att det är kontraproduktivt att vinkla nyheter till bara en sidas fördel. Självklart gör israeler fel, men det gör även palestinier.

I många kristna sammanhang finns det även där vinklade nyheter, fast till israelernas fördel. Detta är givetvis lika dumt och kontraproduktivt. Visst ska vi kristna älska Israel men vi får inte glömma att palestinierna är vår nästa och vår medmänniska. Jag tycker vi kristna ska arbeta mer för fred och försoning och låta Gud styra hur det ska bli med en eventuell palestinsk stat. Landet tillhör Gud och det är han som får avgöra hur det ska fördelas, inte vi.

Hemma i Sverige så har jag ofta en väldigt opolitisk hållning och anser att vi kristna helst ska hålla oss borta från politiken och istället satsa på Guds rike. Men här i Nepal, som är ett väldigt outvecklat land, så börjar jag mer och mer känna att kristna måste engagera sig i politiken för att arbeta för mänskliga rättigheter, bekämpa fattigdom, osv. I Sverige är ju inte dessa behov lika stora så det kanske är enkelt att glömma alla de framsteg som kristna har varit med och bidragit till. Det finns ju faktiskt fortfarande områden där ett kristet budskap skulle göra väldigt stor nytta, exempelvis den svenska utvisningspolitiken. All heder åt de kristna som kämpar emot utvisningar av dödshotade människor, de gör ett fantastiskt bra jobb i att uppmärksamma det inhumana i att utvisa människor som riskerar att mördas i sitt hemland. Nästa steg är ju att kristna även engagerar sig i den politiken så att det även kan bli en varaktig  förändring.

Jaha, där ser man, det blev visst lite politiska tankar så här på den nepalesiska morgonkvisten! ;)

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.