Pastor Christian Mölk | Inspirationskälla

Har skrivit en insändare i tidningen Dagen där jag kritiserar kristna som hämtar inspiration i grumliga vatten. En del gör det medvetet, andra omedvetet, men resultatet blir detsamma; att man sakta men säkert går i fel riktning och till slut inte längre känner igen sig på den bibliska kartan.

Insändaren i Dagen kan du läsa här: Vem inspireras du av?

Har du exempelvis Gandhi som inspirationskälla så finns det stor risk att du så småningom börjar utföra politiska aktioner med ickevåldsmetoder, vilket snart leder till att du känner dig mer hemma i vänsteranarkistiska sammanhang än i Kristi församling. Så vitt jag förstår menar Paulus att ”vi strider inte mot kött och blod utan mot furstar och väldigheter och världshärskare här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarna” (Ef 6:12). Ickevåld är kanske den mest lämpliga stridsmetoden för den kristne, men även ickevåld är ju trots allt en form av kamp mot kött och blod, något som vi kristna inte har kallats till.

I artikeln tar jag Gandhi som exempel, men det finns givetvis fler inspirationskällor som kan leda fel. Har du exempelvis Phineas Quimby som inspirationskälla är risken stor att du så småningom börjar tro att man kan bli helad genom att ”tro på rätt sätt” eller genom ”positivt tänkande” eller att man är sjuk pga ”felaktig tro”, vilket snart leder till att du känner dig mer hemma i New age än i Kristi kropp.

Men för att återgå till Gandhis kamp, så går den säkert att rättfärdigas i ett världsligt perspektiv, ungefär på samma sätt som de allierades kamp mot Hitler går att rättfärdiga. Skillnaden ligger i att de allierade använde militärvåld medan Gandhi använde ickevåld. Men hur rättfärdigt det än må vara ur ett världsligt perspektiv, så kvarstår det faktum att det är en världslig kamp, något som vi kristna inte är kallade till.

Min poäng är alltså att det är viktigt att ha rätt inspirationskälla! Ett litet felaktigt vägval i början av vandringen riskerar att leda till att man så småningom inte längre kan lokalisera sig själv på den bibliska kartan. Som Jesu lärjunge bör man låta sig inspireras av Jesus och apostlarna och inte politiker och filosofer. Men ifrågasätt mig gärna om du anser jag brister i min argumentation eller har fel på något sätt.

Tagged with →  
Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.