Markus 9:14-29 – Jesus botar en pojke med en stum ande

Christian MölkMarkus 1 Comment

14 När de kom till de andra lärjungarna, såg de mycket folk omkring dem och skriftlärda som diskuterade med dem. 15 Så snart allt folket fick se Jesus blev de mycket häpna och skyndade fram och hälsade på honom. 16 Han frågade dem: ”Vad är det ni diskuterar om?” 17 En man i skaran svarade honom: ”Mästare, jag har fört till dig min son som har en stum ande. 18 Och var den än får tag i honom slår den ner honom, och han tuggar fradga och skär tänder och blir stel. Jag bad dina lärjungar driva ut den, men de kunde inte.” 19 Jesus svarade dem: ”Du släkte som inte vill tro! Hur länge måste jag vara hos er? Hur länge skall jag stå ut med er? För honom till mig!” 20 Och de kom med honom till Jesus. Så snart anden fick se honom slet den i pojken, och han föll till marken och vältrade sig och tuggade fradga. 21 Jesus frågade hans far: ”Hur länge har det varit så med honom?” Fadern svarade: ”Sedan han var barn. 22 Ofta kastar anden honom än i elden och än i vattnet för att ta livet av honom. Men om du kan, så förbarma dig över oss och hjälp oss!” 23 Jesus sade till honom: ”Om du kan, säger du. Allt förmår den som tror.” 24 Genast ropade barnets far: ”Jag tror. Hjälp min otro!” 25 Jesus såg att ännu mer folk strömmade till, och han sade strängt till den orene anden: ”Du stumme och döve ande, jag befaller dig: far ut ur honom och kom aldrig mer in i honom!” 26 Den orene anden skrek och ryckte våldsamt i honom och for ut. Pojken var som livlös, och de flesta sade att han var död. 27 Men Jesus tog honom i handen och reste upp honom, och han steg upp. 28 När Jesus hade kommit inomhus och lärjungarna var ensamma med honom, frågade de: ”Varför kunde inte vi driva ut honom?” 29 Han svarade: ”Detta slag kan endast drivas ut med bön.”

  • Mästare, jag har fört till dig min son som har en stum ande. Och var den än får tag i honom slår den ner honom, och han tuggar fradga och skär tänder och blir stel.
    • När Matteus beskriver samma händelse så tillägger han att den här pojken lider av fallandesjuka, en äldre benämning på epilepsi (Matt 17:15).
      • William Menzies Alexander beskriver i sin bok Medical Aspects of Demonic Possession pojkens epileptiskasymptom:
        • Han skriker innan han svimmar, han faller plötsligt, han får krampaktiga anfall, han fradgar från munnen, han rullar runt på marken och hans totala utmattning får folk runtomkring att tro att han är död.
        • Men att pojken beskrivs som epileptisk behöver inte betyda att han inte var besatt av en demon utan snarare att demonen orsakade pojkens sjukdom.
        • Man behöver inte vara besatt av en demon om man är sjuk men det finns en möjlighet att sjukdomen är orsakad av en demon.
      • Om dåtidens människor ibland var lite för snabba med att beskriva sjuka människor som demonbesatta så är nutidens människor ibland lite för snabba med att beskriva demonbesatta människor som sjuka.
  • Jag bad dina lärjungar driva ut den, men de kunde inte.
    • Medan Jesus var uppe på berget har lärjungarna försökt att driva ut demonen men misslyckats. Detta upprör Jesus eftersom det visar att lärjungarna inte har kommit så långt i sin tro.
    • På Nya Testamentets tid var det vanligt att man trodde att man var tvungen att känna till demonens namn för att kunna driva ut demonen. Eftersom pojken var stum och därmed inte kunna säga demonens namn ansåg förmodligen lärjungarna att detta var ett omöjligt fall.
      • Jesus visar med all önskvärd tydlighet att han inte är beroende av demonens namn för att driva ut demonen.
  • Jesus sade till honom: ”Om du kan, säger du. Allt förmår den som tror.”
    • Eftersom Jesus lärjungar har misslyckats med att driva ut demonen så har nu pojkens pappa börjat misströsta på att även Jesus kan driva ut demonen.
      • För Gud är allting möjligt, så frågan är inte huruvida miraklet kan ske eller inte, utan huruvida pappan tror på att Gud kan göra detta mirakel (Mark 10:27).
        • Det är en människas tro som gör Guds mirakel tillgängligt. Självklart kan Gud göra mirakler oberoende av människan men ofta väljer Gud att göra mirakler i samband med en människas tro.
        • Jesus kunde inte göra under när folk inte trodde på honom (Mark 6:5).
        • Kvinnan med blödarsjuka blev frisk när hon i tro rörde vid Jesus (Mark 5:34).
        • Jesus utmanade ofta de sjuka att gå ett steg längre i sin tro så att de skulle bli botade (Mark 5:36).
      • Även Jesus lärjungar av idag har makt att driva ut demoner (Luk 9:1, Mark 16:17).
    • Om någonting är enligt Guds vilja så behövs det bara en så liten tro som ett senapskorn för att göra storverk (Luk 17:6).
  • ”Jag tror. Hjälp min otro!”
    • Även om pojkens pappa bekände sin tro så var den svag och bristfällig och han ber därför Jesus om hjälp.
      • Utan Guds hjälp är det ibland svårt att tro och det är därför inte fel att be Gud om hjälp att tro.
      • Jakob skriver ”Närma er Gud, så kommer han att närma sig er.” (Jak 4:8).
  • ”Detta slag kan endast drivas ut med bön.”
    • Jesus har gett sina lärjungar auktoritet att driva ut demoner, men tron på att man har fått denna auktoritet blir starkare om man lever nära Gud i bön.
      • Att tro på att man har fått Guds auktoritet samtidigt som man lever nära Gud i bön är en utomordentligt bra kombination.
    • Saknar man den tro som krävs för att driva ut demoner bör man göra som pojkens pappa; vända sig till Jesus och be en bön om mer tro.
    • En del Bibelöversättningar har en längre version av denna vers: ”med bön och fasta”.
      • Detta beror på att en del grekiska manuskript innehåller tillägget ”och fasta”, medan de äldsta manuskripten saknar detta.
      • Vilken översättning som är mest rätt är svårt att svara på även om forskningen lutar åt att ”och fasta” inte fanns med i originaltexten utan är ett senare tillägg. Hursomhelst så har det ju ingen jättestor betydelse eftersom bön och fasta ofta hänger ihop.

Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.

Markus

Comments 1

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.