Markus 8:14-21 – Den farliga surdegen

Christian MölkMarkus Leave a Comment

14Lärjungarna hade glömt att ta med sig bröd. De hade bara ett bröd med sig i båten. 15Då varnade Jesus dem och sade: ”Akta er för fariseernas surdeg och för Herodes surdeg!” 16De började då tala med varandra om att de inte hade bröd med sig. 17Jesus märkte det och frågade dem: ”Varför säger ni att ni inte har bröd? Begriper och förstår ni ännu ingenting? Har ni ett hjärta som är så hårt? 18Har ni ögon och ser inte och öron och hör inte? Kommer ni inte ihåg 19när jag bröt de fem bröden åt de fem tusen? Hur många korgar fulla med brödstycken fick ni då?” De svarade: ”Tolv.” 20”Och när jag bröt de sju bröden åt de fyra tusen, hur många korgar fyllde ni då med brödstycken?” De svarade: ”Sju.” 21Han sade till dem: ”Förstår ni fortfarande ingenting?”” 

  • Akta er för fariseernas surdeg och för Herodes surdeg!
    • Surdeg var på Bibelns tid ofta en symbol för synd.
      • På samma sätt som lite surdeg i en deg syrar hela degen och får den att svälla upp, så förgiftar lite synd hela livet (1 Kor 5:6-8).
      • Det judiska folket firade påsken med att äta osyrat bröd eftersom de inte hann tillreda brödet när de i all hast måste lämna Egypten.
        • Den kristne firar påsk därför att det var då Jesus dog på korset och tog bort synden.
        • Jesus uppmaning att akta sig för surdeg är alltså en uppmaning att akta sig för synden eftersom även lite synd kan förgifta väldigt mycket.
  • De började då tala med varandra om att de inte hade bröd med sig.
    • Lärjungarna förstod inte vad Jesus pratade om.
      • Skillnaden mellan fariséerna och lärjungarna var att fariséerna (troligtvis) förstod vem Jesus var, men ville inte följa honom, medan lärjungarna, åtminstone till en början, inte förstod vem Jesus var, men ville ändå följa honom.
      • Tro handlar inte alltid om att förstå, utan om att följa.
  • Varför säger ni att ni inte har bröd?
    • Lärjungarna var för upptagna med att tänka på det världsliga brödet så att de inte förstod att Jesus pratade om det andliga brödet.
    • Jesus har tidigare i detta kapitel visat att han kan ordna fram hur mycket bröd som helst, det är inget problem för honom.
    • Som Jesu lärjunge behöver man inte oroa sig för världsliga ting, det fixar Jesus åt oss (Matt 6:24–34).
      • Istället ska Jesus lärjungar fokusera på Guds rike, så ordnar Gud resten.

Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.

Markus

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.