Markus 8:1-9 – Jesus bespisar fyra tusen

Christian MölkMarkus 1 Comment

Vid den tiden hände det än en gång att mycket folk hade samlats, och man hade inget att äta. Då kallade Jesus till sig sina lärjungar och sade till dem: ”Det gör mig ont om dessa människor. I tre dagar har de redan varit hos mig, och nu har de inget att äta. Om jag låter dem gå hem hungriga, kommer de att duka under på vägen. En del av dem kommer långväga ifrån.” Hans lärjungar svarade honom: ”Var skall man få mat här i ödemarken, så att de blir mätta?” Han frågade dem: ”Hur många bröd har ni?” ”Sju”, svarade de. Då befallde han folket att slå sig ner på marken. Och han tog de sju bröden, tackade Gud, bröt dem och gav åt sina lärjungar för att de skulle sätta fram åt folket, och de gjorde så. De hade också några små fiskar, och efter att ha tackat Gud sade han att också de skulle sättas fram. Alla åt och blev mätta, och de plockade upp de stycken som blivit över, sju korgar. Det var omkring fyra tusen där. Sedan sände han i väg dem.

  • Vid den tiden hände det än en gång att mycket folk hade samlats, och man hade inget att äta.
    • Det här är andra gången som Jesus utför ett ”matunder”. Det första finns beskrivet i bl.a. Markus 6:30–44.
      • Förra matundret skedde bland judar, men den här gången sker det på hedniskt område, vilket signalerar Jesus intentioner att sprida Guds rike även bland hedningarna.
  • I tre dagar har de redan varit hos mig, och nu har de inget att äta.
    • Många människor hade kommit långväga ifrån och uppoffrat väldigt mycket för att få lyssna på Jesus undervisning.
    • Jesus undervisar folket i andliga frågor men bryr sig också om deras fysiska välbefinnande. En människa klarar sig inte utan det ena eller det andra.
    • Om en människa kommer till Jesus för att få andlig mat, så kommer Jesus också ge världslig mat. Den som söker Guds rike kommer även få allt det andra också (Matt 6:33).
  • Hans lärjungar svarade honom: ”Var skall man få mat här i ödemarken, så att de blir mätta?”
    • Jesus vet mycket väl hur han ska lösa matbristen, så Jesus uttalande blir ett test för att se om lärjungarna har lärt sig något av Jesus tidigare under.
      • På samma sätt bör vi idag låta våra tidigare erfarenheter av bönesvar stärka vår tro för vad Gud kan göra idag.
    • Det är väldigt märkligt att lärjungarna inte kommer ihåg att Jesus tidigare har genomfört ett mirakel genom att förvandla två bröd och fem fiskar till mat åt 5000 män. Dock skriver Markus  i kapitel 6: ”de hade inte förstått detta med bröden. Deras hjärtan var hårda.” (Mark 6:52).
  • Och han tog de sju bröden, tackade Gud, bröt dem och gav åt sina lärjungar för att de skulle sätta fram åt folket, och de gjorde så.
    • Även om lärjungarna inte hade så mycket så kunde Jesus förvandla deras små resurser så att det räckte till alla, och dessutom blev över.
      • På samma sätt kan vi idag ge av det lilla vi har till Gud och låta han förvandla det till något stort.

Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.

Markus

Comments 1

  1. Hur hanterades fisken, var den rökt eller typ matjesfile? Kanske svårt att hantera korgar.

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.