Markus 5:24-34 – Kvinnan med blödarsjuka

Christian MölkAndakter, Markus Leave a Comment

24Då gick Jesus med honom. Mycket folk följde efter och trängde sig inpå honom. 25Där var en kvinna som hade haft blödningar i tolv år. 26Fast hon hade lidit mycket hos många läkare och lagt ut allt hon ägde, hade hon inte fått någon hjälp. Det hade bara blivit sämre med henne. 27Hon hade hört talas om Jesus, och nu kom hon bakifrån i folkmassan och rörde vid hans mantel. 28Hon tänkte: ”Om jag så bara rör vid hans kläder blir jag frisk.” 29På en gång upphörde hennes blödningar, och hon kände i kroppen att hon var botad från sin plåga. 30När Jesus märkte att det hade gått ut kraft från honom, vände han sig om i folkskaran och frågade: ”Vem rörde vid mina kläder?” 31Hans lärjungar sade till honom: ”Du ser hur folket tränger sig inpå dig, och du frågar: Vem rörde vid mig?” 32Han fortsatte att se sig omkring efter kvinnan som hade gjort detta. 33Hon visste vad som hade skett med henne och kom förskräckt och darrande och föll ner för honom och talade om hela sanningen för honom. 34Då sade han till henne: ”Min dotter, din tro har frälst dig. Gå i frid och var frisk och fri från din plåga!”” 

  • Där var en kvinna som hade haft blödningar i tolv år
    • Förutom det uppenbara obehaget av själva sjukdomen så var kvinnan dessutom rituellt oren och fick inte befinna sig bland folk (3 Mose 15:25-27).
    • I tolv år hade hon inte fått umgås normalt med människor eller kunnat gå till synagogan eller templet för att tillbe Gud.
  • Fast hon hade lidit mycket hos många läkare och lagt ut allt hon ägde, hade hon inte fått någon hjälp. Det hade bara blivit sämre med henne.
    • Kvinnan hade provat allt och lagt ut alla pengar hon ägde, men det hade bara blivit sämre.
    • Det är ett välkänt fenomen att en människa är beredd att prova precis allting för att få bli kvitt sin sjukdom, varav Gud ofta är det sista en person provar.
      • Ett tips är att gå till Gud först, så slipper man bli ruinerad.
  • Om jag så bara rör vid hans kläder blir jag frisk
    • Det är egentligen två fel i den här kvinnans tro:
      • Kvinnan verkar ha en märklig magisk tro på Jesus kläder.
      • Kvinnan bryter mot Guds ord eftersom hon inte får vara i den här folkmassan när hon är rituellt oren.
    • Men trots hennes felaktiga tro och det faktum att hon bryter mot Guds ord så blir hon frisk eftersom hon tror på Jesus.
      • Det viktiga är inte alltid hur vi tror utan på vem vi tror.
  • På en gång upphörde hennes blödningar, och hon kände i kroppen att hon var botad från sin plåga
    • Kvinnan trodde på Jesus, rörde vid Jesus och blev frisk.
      • En människas tro + Jesus = Guds kraft.
      • Den här kvinnan visar på själva kärnan i vad det innebär att tro på Jesus:
        • Hon inser sin egen begränsning; för henne är det omöjligt att bli fri från sina plågor.
        • Hon tror på att räddningen finns hos Gud, om hon får komma nära Jesus.
  • Vem rörde vid mina kläder?
    • I den stora folkmassan så var det fullt med människor som rörde vid Jesus utan att vara med om samma mirakel som denna kvinna.
      • På samma sätt kan vi idag gå till kyrkan söndag efter söndag utan att möta Jesus eller vara med om ett mirakel.
      • Det är skillnad på att gå till kyrkan av gammal vana och att gå till kyrkan för att man desperat behöver möta Jesus.
      • Den här kvinnan rörde vid Jesus med en tro och ett hopp om att hon skulle bli frisk, Gud såg hennes hjärta och svarade på hennes längtan.
    • Det kan verka en aning hårt av Jesus att kalla fram den här förskräckta kvinnan inför den stora folkmassan, men Jesus ville absolut inte nöja sig med att bara ge henne ett helande, han ville även förmedla någonting ännu större till henne, nämligen frälsningen.
  • Hon visste vad som hade skett med henne och kom förskräckt och darrande och föll ner för honom och talade om hela sanningen för honom
    • När kvinnan rörde vid Jesus så skulle det enligt Moseböckerna göra även honom rituellt oren, men i samma ögonblick som hon rörde vid Jesus så blev hon istället frisk.
      • På samma sätt kan vi idag ge våra synder till Jesus och bli fria och friska. Jesus får inte del av våra synder när vi kommer till honom, utan vi får tvärtom del av Jesus helighet.
  • Min dotter, din tro har frälst dig. Gå i frid och var frisk och fri från din plåga!
    • Kvinnan blev inte frisk för att hon rörde vid Jesus kläder, hon blev frisk därför att hon trodde på Jesus.
      • Om Jesus inte hade pratat med henne kanske hon hade trott att hon blev frisk för att hon rörde vid Jesus kläder och måhända stannat kvar i en märklig magisk vanföreställning om Jesus.
    • Normalt sett så botade Jesus de sjuka genom att lägga sina händer på dem, men den här berättelsen visar oss att det inte går att göra ett mönster eller en ritual av Guds kraft.
      • Det viktiga är inte att de yttre omständigheterna är perfekta för att Gud ska förmedla sin kraft. Det viktiga är hjärtats tro.
    • Jesus poängterar att hennes tro har frälst henne.
      • Det viktigaste som Jesus vill förmedla till den här kvinnan är att hon har blivit frälst.

Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.

Markus

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.