Markus 4:24-29 – Att lyssna på Guds ord

Christian MölkMarkus Leave a Comment

24Och han sade: ”Ge akt på vad ni hör! Med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er, och ännu mer skall ni få. 25Ty den som har skall få, och den som inte har, från honom skall tas också det han har.” 26Jesus sade: ”Guds rike är likt en man som sår säd i jorden. 27Han sover och stiger upp, natt följer på dag och säden kommer upp och skjuter i höjden, han vet själv inte hur. 28Av sig själv ger jorden gröda, först strå, sedan ax och därefter fullmoget vete i axet. 29Och när grödan är mogen räcker han genast ut skäran, eftersom skördetiden är inne.”” 

  • Ge akt på vad ni hör!
    • En lärjunge till Jesus bör noga ge akt på vem man lyssnar till, inte alla predikanter undervisar hela Guds ord.
    • Jesus uppmanade sina lärjungar att fly från falska lärare på samma sätt som får flyr från en främmande herde (Joh 10:5).
      • En falsk lärare kan se ut och låta som en riktig predikant, men när man granskar vad som predikas så stämmer det inte med Guds ord. Därför behöver en Jesu lärjunge alltid tänka på vad som predikas så att man inte blint lyssnar på en falsk lärare.
  • Med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er
    • Den som lyssnar på Guds ord med ointresse kommer att tappa intresset ännu mer, men den som lyssnar på Guds ord med en hunger efter mer kommer också att få mer.
  • Guds rike är likt en man som sår säd i jorden
    • Det är den kristnes uppgift att berätta om Guds rike, och det är Guds uppgift att få riket att växa i en människas hjärta.
      • Själva livet finns i säden, inte i jorden eller i såningen. Det är viktigt för en predikant att våga lita på att Guds ord verkar i en människas hjärta, utan att predikanten försöker skapa liv genom att exempelvis manipulera fram en ”andlig stämning” eller något liknande.
      • Gud sa till Jesaja att hans ord är som regn som faller från himlen; det vänder inte fruktlöst tillbaka utan gör det jag vill och utför mitt uppdrag (Jes 55:11).
    • När Guds ord har fått växa så är det den kristnes uppgift att skörda och se frukten av sitt arbete.
      • Om en predikant ser väldigt lite skörd kan det bero på att man helt enkelt måste vara tålmodig, fortsätta predika Guds ord och låta Gud få arbeta.
      • Om en predikant ser väldigt lite skörd kan det också bero på att man inte predikar Guds ord, utan mest sina egna.

Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.

Markus

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.