Pastor Christian Mölk | Markus 2:23-28 – Jesus är sabbatens Herre

En sabbat gick Jesus genom ett sädesfält, och hans lärjungar började rycka av ax där de gick. Då sade fariseerna till honom: ”Varför gör de sådant på sabbaten som inte är tillåtet?” Han svarade: ”Har ni aldrig läst vad David gjorde, när han och hans följeslagare var hungriga och inte hade något att äta: hur han gick in i Guds hus, då Abjatar var överstepräst, och åt skådebröden, som endast prästerna fick äta, och hur han även gav till dem som var med honom?” Och Jesus sade till dem: ”Sabbaten blev gjord för människan och inte människan för sabbaten. Så är Människosonen Herre också över sabbaten.”

  • Sabbat
    • När Gud hade skapat jorden på sex dagar så vilade han på den sjunde (1 Mose 2:1-3).
    • Sabbaten är den dag som Gud vill att människan ska hålla helig och vila från arbete (2 Mose 20:8-11).
  • Varför gör de sådant på sabbaten som inte är tillåtet?
    • Är det ”arbete” att ”plocka ax”?
      • Det var tillåtet enligt Moseböckerna att plocka ax på sädesfält (5 Mose 23:26).
      • Det var förbjudet enligt Moseböckerna att arbeta på sabbaten (2 Mose 20:9-10).
      • Enligt fariséernas muntliga Torah så innebar lärjungarnas axplockande att de ”tröskade” vilket enligt fariséerna var förbjudet på sabbaten.
      • När två regler krockar var det tradition att den viktigaste regeln får gälla.
        • Präster fick jobba även på sabbaten om vissa högtider råkade infinna sig på sabbaten.
        • Pojkar skulle omskäras på den åttonde dagen efter sin födelse, även om den dagen råkade infinna sig på sabbaten.
  • Skådebröden
    • ”Skådebröd” var bröd som alltid låg framme i templet inför Guds närvaro (3 Mose 24:5-9) och fick bara ätas av präster.
    • Enligt Samuelsboken så åt David av dessa skådebröd trots att han inte fick (1 Sam 21:1-6).
    • Jesus svar blir alltså att under vissa omständigheter så får man bryta mot sabbaten eftersom sabbaten är till för människans bästa och inte tvärtom.

Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.

Markus

Tagged with →  
Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.