Pastor Christian Mölk | Markus 11:12-14 – Jesus förbannar fikonträdet

12 När de dagen därefter var på väg från Betania, blev han hungrig. 13 På långt håll såg han ett fikonträd som hade gröna blad, och han gick dit för att se om han skulle finna något på det. Men när han kom fram till trädet, fann han ingenting annat än blad. Var det då inte fikonens tid? 14 Jesus sade till trädet: ”Aldrig någonsin skall någon äta frukt från dig.” Detta hörde hans lärjungar. 

  • Men när han kom fram till trädet, fann han ingenting annat än blad.
    • Eftersom den här berättelsen om fikonträdet kommer både före och efter Jesus tempelrensning så fungerar den som en inramning som ger oss ledtrådar till hur tempelrensningen ska tolkas.
    • Fikonträdet gav sken av att ha fikon, men det visade sig vara falsk marknadsföring.
      • På samma sätt som fikonträdets gröna blad ger sken av att även ha god frukt så ger templet sken av att ha god frukt men när Jesus väl kommer dit så hittar han ingen god frukt.
      • På samma sätt som man på avstånd kunde se fikonträdets gröna blad och därmed förvänta sig god frukt, så skulle templet i Jerusalem fungera som en plats dit alla världens folk kunde komma för att få möta Israels Gud.
      • På samma sätt bör vi idag fundera på om våra liv bara ger ett sken av att vi är troende, eller om våra liv även ger god frukt.
  • Aldrig någonsin skall någon äta frukt från dig.
    • Dessa ord gör inte fikonträdet ofruktbart, det var det ju redan. Dessa ord blir en fortsättning på det som redan var.
    • Jesus gjorde många under, men detta är enda gången som han gör ett negativt ”domsunder”.

Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.

Markus

  • johan

    Varför står det i bibeltexten som rubrik att Jesus förbannar trädet? Gör han? Det var ju tid för att trädet att ha frukt! I texten är det uttryckt i en fråga, som så ofta annars när jesus vill poängtera nåt uppenbart… Likadant i vers 17 t ex.
    I mi a ögon ser det ut som jesus beklagar sig över det ofruktsamma, och konstaterar fakta, detta trädet kommer aldrig bära frukt. Hajar intr vart det står att han ”förstör” eller förbannar trädet. Märkligt… Eller har jag fattat helt fel?

  • @johan: Om du läser vidare i texten så finner du att Petrus säger detta till Jesus: ”Rabbi, se, fikonträdet som du förbannade har torkat.” (Mark 11:21).

    Därav anledningen till rubriken ^^

  • johan

    @Christian Mölk: och när hade den unga petrus rätt nåt han säger? haha

  • @johan: Du har en viss poäng där faktiskt :)

    Valde den rubriken främst för att Folkbibeln också har den. Har du någon annan tolkning på själva Bibeltexten?

  • Johan

    Nä det va just den rubriken i folkbibeln jag ifrågasatte i min första kommentar…. Det är lite intressant hur man förtolkar texten åt läsaren där.

  • @Johan: Ja, vill man vara helt biblisk bör man läsa Bibeln helt utan rubriker och versindelningar eftersom det är senare tillägg. Men det blir lite osmidigt på min blogg :)

  • RickiRock

    Det första som jag reflekterar över är att det är ganska ovanligt beteende hoss jesus.
    Han ville ju alltid upprätta och hela. Men här kan man ju tolka eller fråga sig : Är Han sur eller ?? Istället för att hela trädet eller välsigna det så trädet kunde ge fikon så kastade Jesus en spell.

    Dagen efter när Petrus såg trädet ”Kolla Jesus trädet du förbannade är förtorkat.
    Jesus svar : Haven tro på Gud
    Pekade sedan på ett berg och sa (mina egna ord ) Om du säger till det här berget ” Häv dig upp och kasta dig i havet ”utan att tvivla med ditt hjärta utan tror att det skall ske, då skall det också ske.

    Snacka om super krafter. Min teori är att Han vill få dem att förstå att : Där det finns ett behov som är jättestort, omöjligt, dom flesta skakar på huvet ” Nääe…det går inte”, så säger detta oss att det går visst .

    Villkoret för bönesvaret är dels : Inget tvivel och det som jag tror är det viktigaste och en nyckel att också vi ska kunna göra som Jesus (ännu större gärningar) Att förlåta dem som vi har ngt i emot

    .

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.