Pastor Christian Mölk | Be för sjuka med olja

Jag fick en fråga från Mattias i en kommentar och eftersom frågan är så spännande så kan jag inte låta bli att svara med en egen bloggpost.

Mattias: ”Jag fick förbön för ett tag sen för min rygg och en av bedjarna tog fram matolja och gned in och bad, med mitt samtycke. (Lite lagom kylskåpskall):) När det talas om olja o handpåläggning i Bibeln så hade väl oljan ett egenvärde som var dyrbart? Att använda matolja o liknande känns onödigt eftersom den inte har något värde för oss. Det känns tom fel att använda det, men å andra sidan varför inte? Vad tycker du ?”

Innan jag svarar på frågan vill jag först gå igenom detta med att smörja sjuka med olja:

“Är någon bland er sjuk, skall han kalla på församlingens äldste, och de skall be över honom och i Herrens namn smörja honom med olja.” (Jakobsbrevet 5:14).

  • Jakob är inte den ende som nämner detta med att smörja sjuka med olja, Markus skriver att lärjungarna ”smorde många sjuka med olja och botade dem” (Mark 6:13), när de var ute på uppdrag från Jesus. Utöver detta finns det dock inga mer Bibelord som konkret kopplar samman bön och olja.
  • Olja användes på Bibelns tid inom sjukvården för att lindra smärta, något som vi minns att den barmhärtige samariern använde (Luk 10:34). Eftersom olja inte används inom sjukvården idag så kan man ju undra vad Jakob hade skrivit om han hade skrivit Jakobsbrevet idag? Kanske något i stil med detta: “Är någon bland er sjuk, skall han kalla på församlingens äldste, och de skall be över honom och i Herrens namn ge honom en panodil.”
  • Eftersom Messias betyder ”den smorde” så har jag ibland funderat på om inte de första kristna smorde folk med olja som ett symboliskt tecken på att de tillhörde ”den smorde”? Jag har aldrig hört någon annan ha denna teori så därför är den inte särskilt trovärdig. Men det är ändå en tanke.

För att då avslutningsvis svara på Mattias fråga: Jag tror inte att den medicinska oljan var så överdrivet dyr så det är ingen anledning att inte använda billig matolja. Jag tror att olja snarare är kopplat till en ”troshandling”.

Jag har bett för många sjuka i Jesu namn och har även som en följd av det sett många bli botade mirakulöst och ögonblickligen. Men ingen av dessa gånger har jag smort de sjuka med olja utan bara använt vanlig handpåläggning. Däremot har jag ofta utmanat den jag bett för att göra något som de inte kunde göra innan jag bad. Om den sjuke exempelvis inte tidigare kunde böja sina knän har jag efter bönen frågat om den vill prova att böja knäna för att kolla om personen ifråga har blivit helad. När den sjuke då gör det som den egentligen inte kan göra så gör den sjuke en ”troshandling”. Om personen blev helad när jag bad eller när han utförde troshandlingen är ju omöjligt att veta, men det har funkat många gånger.

Har du som läsare någon erfarenhet av detta? Dela gärna med dig genom att skriva en kommentar.

  • intressant du.. har dessvärre ingen egen erfarenhet. men vi har en lite flaska med olja i vardagsrummet om man skulle vilja pröva på nån gång..
    var egentligen ute efter en reaktion på det här – http://ljud.wordpress.com/2011/07/08/gud-ar-inte-en-man/ – din aviga attityd mot pronomenet ”hon” inspirerade mig delvis till att skriva inlägget! men jag tycker om dig ändå

  • @maja: Varför har du inte sagt att du har en blogg?? *Lägger till i bokmärken…*

    Svarade på din blogg.

  • Jag ansluter mig till det du skrev, Christian. Kvaliteten på oljan eller oljan i sig har ingen betydelse, det är en hjälp för tron.

    Jag hörde en gång den bortgångne pingstpredikanten och bibelläraren Egon Sandström. Han menade att texter som handlade om att smörja sjuka med olja var en medicinsk term på grekiska. Enligt honom var det vanligt att smörja det onda stället och massera med olja. Jag är nog lite skeptisk till hans tolkning.

    Den speciella smörjelseolja man använde i templet finns det recept på i torahn. Det finns också ett förbud att använda just denna sammansättning utanför templet. I Israel kan man köpa ”helig” olja som är i stil med den som användes av prästerna, men jag tror att det funkar lika bra med olivolja. Men det skall vara så att det rinner ner i skägget (om man nu har något) :)

    ”Se, hur gott och ljuvligt det är när bröder bor endräktigt tillsammans. Det är som när den dyra oljan på huvudet rinner ner i skägget, i Arons skägg, och ner över kragen på hans dräkt.” Psalm 133:1-2
    Välsignelse!

  • @: Jag hörde om en person som inte hade tillgång till vanlig olja så han använde motorolja istället! I det läget hade jag nog avstått oljan :D

  • @Christian Mölk: Ja, då kunde man lika gärna använda saliv, som Jeshua. :)

  • @: Jag har hört att även saliv ansågs vara någon form av medicin. Kan det stämma månne?

  • @Christian Mölk: Det är mer än jag vet.

  • Mattias

    Tackar för svaret/bloggposten!

  • Använde Jesus olja? Nope, alltså ett människopåfund!

    Använde Jesus kläder, eller sk helandedukar? Nope, alltså ett människopåfund!

    Står det i torah om olja och kläder, jag har ej sett det, om det inte står så är det fel!

    Kan apostlarna fört in något felaktigt, vet ej!

    Bb

  • @Björn bloggaren: Nu kan man nog utgå ifrån att Jesus instruerade apostlarna om detta med olja när han skickade iväg dem på missionsuppdrag.

    Men även om han inte gjorde det så instruerade ju den helige Ande oss detta eftersom Jakob skriver det i sitt brev.

  • @Christian Mölk:

    Jag skrev så för att provosera lite, du vet, Gud får ju inte göra något om det inte står i torah och dessa saker står ju inte i torah.

    Man missar lätt just det du säger, att Anden kan instruera till att göra på ett visst sätt!
    Vi kan ju kalla det för profetiska handlingar, eller troshandling likt de Jesus gjorde, du vet, lera på ögonen, osv!

    Bb

  • @Björn bloggaren: Nu syftade jag på när Anden instruerade genom Skriften. Jag tror nämligen att det som står i Bibeln är förmedlat av den helige Ande även om det inte står att det är Jesus eller Fadern som har talat.

    Men utöver det instruerar ju även Anden oss i vår dagliga vandring genom att tala till oss personligen, precis som du säger. Men detta är jag lite mer försiktig med eftersom det så ofta missbrukas av galenpannor.

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.