Pastor Christian Mölk | Reaktioner på gästbloggen

Det gläder mig att min gästblogg på Aletheia verkar resultera i en del positiva reaktioner. Det är inte ofta jag får höra sånt så det gör mig väldigt glad.

Noterar också att artikeln diskuteras lite mer kritiskt på Lewanu. Där skrivs bland annat:

  • SÅ – ”Artikel av Christian Mölk är ett desperat försök att bortförklara 1 Kor 8:6 där Paulus skriver att vi har en Gud och det är Fadern.”
  • Lewanu – ”det räcker med att läsa på hans egen blogg för att se hur dåligt bibliskt underlag han har.”
  • Debora – ”MÖLK borde sluta undervisa om Bibeln tills han vill förstå vad den handlar om.”
  • Björn bloggaren – ”Jag anser att C Mölk visar på något väsentligt och han verkar ha väldigt god kunskap i skrifterna!”
  • Debora – ”När jag läser Mölks (och Katarinas) reonemang så förstår jag, igen, att vedermödan redan börjat.”

Jag är alltså desperat, borde sluta undervisa om Bibeln och är en del av vedermödan! Ska jag skratta eller gråta…? ^^

  • Citat dig ”Det gläder mig att min gästblogg på Aletheia verkar resultera i en del positiva reaktioner. Det är inte ofta jag får höra sånt så det gör mig väldigt glad.” Slut citat

    – Grattis men jag undrar varför det sker så sällan ?? :O

    Citat dig ”Jag är alltså desperat, borde sluta undervisa om Bibeln och är en del av vedermödan!” Slut citat
    – SÅ sa inte att du var desperat MEN ATT du gör desperata försök…
    Vad tänkder du om att Aletheia är så fruktansvärt fega att de smutskastar folk som sen inte får lov att lägga in kommentarer och försvara sig,, tycker inte du att det är ynkligt?
    Kanske borde du betacka dig för att skriva på en sådan blogg så du är säker på att du inte ”säljer” dig för en blogg som arbetar emot Guds vilja.

    – För att undervisa om bibeln bör man först ha kunskaper om den tex en mattelärare bör ju först själv kunna läsa en formel innan han kan lära ut hur man räknar. Eftersom du faktiskt öppet har gått ut med att du inte är intresserad av att lära dig att förstå det allra mest elemäntera om det hebreiska språket men sen HÄNVISAR till det fast på ett felaktigt sätt, så borde du väl kunna förstå att det gör att man tappar förtroende på det andra som skrivs.
    Jag tror ju inte att du är dum i huvudet på nått sätt så det är klart att du kan ta till dig de hebreiska tecknen och du vill. Jag tror att anledningen är att DU INTE VILL veta därför att du har ansvar inför Gud att leva efter den kunskap som du har.
    Mindra kunskap = mindre att ta ansvar för.
    Det Debora refererar till när det gäller vedermödan tar jag som att det står att i den sista tiden ska kärleken kallna hos de flesta… Det är UPPENBART att den har kallnat inför Guds ord och att hans egen undervisning har mycket låg prioritet. Det som är intressant att undervisa om är istället kyrkopolitik men inte Bibeln.
    DET ÄR ETT TECKEN PÅ ATT VI LEVER I SISTA TIDEN OCH VEDERMÖDAN.

    Shabbat Shalom

  • Din gästblogg var bra Christian

    Det verkar som fler och fler grupper på nätet lever som judar, läser Torah som judar och en del tror till och med att dom blivit judar. Dom har gått tillbaka till öknen där Mose var tvungen att stanna då lagen inte kunde gå in i det förlovade landet. Det var Joshua som förde in friheten som senare skulle komma med Jesus Kristus för oss alla. Men dom tar av Jesus manteln och klär av honom både sin roll och gudomlighet. Märkligt…

    Såg debatten också hos Haggaj. Han talar som TM-utövaren Lennart Koskinen som söker en gud bortom Gud. Bibelns Gud är inte längre nog tycks man tänka.

    mvh Hulda

  • Lewanu,

    kika runt här lite på min sida så kommer du snart att se att min kärlek till Guds ord inte har kallnat.

  • Hulda,

    Tack för de fina orden!

    Intressant liknelse med Mose/Lagen och Josua/Frälsningen.

  • Tomas

    > Ska jag skratta eller gråta…? ^^

    Eller bara ignorera, skrubba dammet av dina Doc Martens och gå vidare. Gå vidare starkt i den gåva som Gud gett dig.

    Keep up the Good News.

    /Tomas

  • Tomas,

    Stort tack för uppmuntran! Ses imorn :)

  • kan inte vara tyst angående bl.a. Lewanu. Hon har trillat i spat och drabbats av Jerusalemsyndromer som många människor med henne gjort idag.

  • Levi

    Du som är messiansk judinna Hulda måste som jag/vi undra hur Lewanu och hennes kamrater läser bibeltexterna.

  • Tachbulah

    Christian,

    Jag har läst din gästblogg om Shema på Aletheia. Jag svarade där, men tycks ha hamnat i permanent moderering. Så jag försöker på din egen blogg.

    Du jämför där två bibelverser, 5 Mos 6:4 och 1 Kor. 8:6.

    Om jag utifrån grundtexten översätter dessa blir det:
    5 Mos. 6:4: ”Hör Israel, Yehvah (sg) vår Elohim (pl) Yehvah (sg) (är) en.”

    1 Kor. 8:6: ”ändå till oss finns en Gud (Θεος), Fadern av vilken allting är och vi (in) I (εις = ”into, in”) honom, och en Herre, (κυριος) Jesus Kristus, GENOM (δι’) vilken allting är och vi GENOM (δι’) honom.”

    Paulus säger alltså att vi är i Gud genom Jesus Kristus. En fantastisk sanning.

    Vad/var är vi utan Jesus? Något att begrunda…

    Eftersom Paulus ofta använde Septuaginta (den grekiska översättningen av den hebreiska GT) kan vi kolla den också:

    5 Mos. 6:4: Ακουε Ισραηλ, Κυριος ο Θεος ημων, Κυριος εις εστι.
    ”Hör Israel, Herren vår Gud, Herren en är”.

    Här ser vi en anledning till varför Paulus skriver som han gör i 1 Kor. 8:6.

    Här ser vi också skillnaden. Gud (Θεος) är singular i grekiskan (plural skulle bli Θεοι), men Gud (Elohim) i hebreiskan är plural.

    Treenigheten framgår klart och tydligt i hebreiskan, men i detta fall ej i grekiskan.

    Jag ser alltså här Elohim som en beteckning för Gudomen/Treenigheten, där naturligtvis Jesus ingår, liksom den Helige Ande.

    Elohim används även i andra sammanhang, t.ex. om andra gudar. Men Gud skulle aldrig koppla samman sig själv med avgudar. Här talar Gud om sig själv både i singular, Yehvah, och plural, Elohim. När dessa båda förekommer tillsammans ser jag detta som hela Treenighetens närvaro, alltså inkluderas även Jesus och den Helige Ande.

    Ytterligare ett exempel på detta:

    2 Mos. 3:15: ”och sade igen Elohim (pl) till Mose sålunda: du ska säga till Israels söner: Yehvah (sg) era fäders Elohey (”construct”-formen av Elohim vid genitiv, pl), Elohey av Abraham, Elohey av Isak och Elohey av Jakob har sänt mig till er.”

    Här finns åter hela Treenigheten på ett upprepande sätt närvarande. Säkert ingen tillfällighet.

    Min ord-för-ord-översättning är naturligtvis jobbig att läsa. Bibelöversättarna ”polerar” ofta texten så att språket flyter smidigare. Därigenom går ibland viktiga sanningar förlorade.

  • Tachbula,

    Tack för din kommentar. Jag svarar dig lite senare på Aletheia, just nu slussar jag på Kinda kanal :)

  • Katarina

    Ursäkta, men jag känner inte ingen det du citerar ovan:

    >Debora – “När jag läser Mölks (och Katarinas) reonemang så förstår jag, igen, att vedermödan redan börjat.”

    Var står det på Aletheia?

    Undrar bara för att det vore intressant att bemöta. Tycker det är så tråkigt med religiösa debatter där enskilda personer mer el mindre ”demoniserar” andra för att vinna poäng.

    Teologi som syftar till pajkastning eller hjärtlösa attacker på andra människor är ingen teologi. Det är religiös nitälskan som blivit till avgudadyrkan. Står inte Gud i centrum blir det gärna så.

  • @Katarina: Det skrevs på Lewanu, det är därför du inte hittar det på Aletheia, här är länken: http://lewanu.wordpress.com/2011/07/20/vem-sade-att-messias-ar-gud/#comment-6970

    Jag håller med om att det är tråkigt med pajkastning. Känner ett obehag när vissa personer tycker det är helt okej att prata illa om andra på en offentlig blogg. Om de nu tycker att det du och jag har skrivit är så fel, varför pratar de inte med oss innan de offentligt hänger ut oss på en annan blogg?

  • @Tachbulah:

    ”Här finns åter hela Treenigheten på ett upprepande sätt närvarande. Säkert ingen tillfällighet.”

    Jag tror inte att judar generellt tolkade Shema på detta sätt, men nu när Sonen har kommit till jorden och uppenbarat Gud för oss så kan man se i backspegeln och se att det egentligen har funnits där hela tiden, precis som du säger ”säkert ingen tillfällighet”.
    På samma sätt som Skriften visar på Jesus, så förklarar Jesus Skriften.

  • Tachbulah

    Christian,

    ”På samma sätt som Skriften visar på Jesus, så förklarar Jesus Skriften.”

    Helt korrekt.

    Därför säger Jesus:

    ”Om ni trodde Mose skulle ni tro på mig, ty om mig har han skrivit. Men tror ni inte hans skrifter, hur skall ni då kunna tro mina ord?” (Joh.5:46–47).

    Versen innan visar att detta verkligen inte är någon oväsentlig fråga:

    ”Tro inte att jag skall anklaga er inför Fadern. Den som anklagar er är Mose, han som ni har satt ert hopp till”.

  • Katarina

    @Christian Mölk: Tack för detta… eller vad man ska säga?!

    Ja, baksidan av allt bloggande är att många känner sig anonyma framför datorskärmen. Det är lättare att spotta andra i ansiket då. Men skulle man för ett ögonblick påpeka saken med ett par väl valda bibelord… oj, oj!

    Jag uppskattar alla troende människor som vågar lyssna på andra människors perspektiv till punkt, fundera och dra lärdomar utan att bli elaka.

    Vad gäller teleolgin och treenigheten måste fokus ligga på Jesus och de slutsatser Han drog av GT: Han är Alfa och Omega, alltings början och alltings slut. Då kan våra insikter bara bli små fragment på en väldigt lång tidsaxel. Att vi inte skäms över att anklaga varandra för att ”dra fel slutsatser”!

    Var välsignad – du är mig numera en kär och dyrbar broder. Inte enbart för dina teologiska insikter utan främst för ett rent och uppriktigt hjärta.

    Tack.

  • @Katarina: Ja, undrar om vissa personer är lika frispråkiga om vi skulle träffas i verkligheten. Det skulle kunna bli ett spännande möte 8)

    ”Var välsignad – du är mig numera en kär och dyrbar broder.”

    Tack för dessa ord! Jag uppskattar verkligen att få höra detta. Fram tills jag skrev gästbloggen på Aletheia har jag nästan bara fått ta emot negativa reaktioner från MFS:are, så det är väldigt kul att få positiv respons för en gångs skull.

  • Katarina

    @Christian Mölk: Ibland är det inte en själv utan umgänget det är fel på, faktiskt ;-) Det där med att ”järn skärper järn” stämmer nog – såvida det hela försiggår i en smedja och utförs av en smed.

    I annat fall kan det bli som en kvinna berättade om pastorfruns kommentar: ”Du är som en oslipad diamant förstår du. Du behöver slipas lite för att glänsa!” Det låter ju fromt och bra som en andlig vägledning till en som blivit trakasserad av andra troende, eller vad?!

    Så ta emot tillrättavisning av dem som har något av en smeds karaktär över sig då de riktar sitt hammarslag är mitt råd. Smeden är t.ex. inte ute efter att krossa järnet och slår inte ursinnigt ifrån sig på heller… Därtill: Smeden, Krukmakaren, Herden är Jesus. Den som aspirerar på den tjänsten får nog vända sig till någon annan än oss vanliga dödliga.

  • @Katarina: ”Det där med att “järn skärper järn” stämmer nog – såvida det hela försiggår i en smedja och utförs av en smed.”

    Håller helt med dig Katarina. Tillrättavisning som syftar till att bygga upp är alltid välkommet, även om det kan vara jobbigt.

    Bara man inte blandar ihop tillrättvisning med att baktala på andras bloggar, för det är knappast uppbyggligt för någon.

  • @Hulda:

    ”Dom har gått tillbaka till öknen där Mose var tvungen att stanna då lagen inte kunde gå in i det förlovade landet.”

    Större dumheter har jag nog inte läst på länge. Och något så anti-Bibliskt. Laglöshetens ande är verkligen utspridd idag.

    Själv tänker jag följa den Gud som gav Undervisningen

  • Instämmer Rickard! Man går tillbaka till öknen om man som Jeshua bekänner att all bud gäller så länge sol och måne finns? Att alla bud gäller innebär inte att allt är tillämpligt på oss som tillhör nationerna, men om vi har respekt för Jeshuas ord, så kan man inte skriva som Hulda.

    Vilka bud vill du Hulda bryta?

  • Christian: Vore det inte bra om du tillrättavisade när exempelvis Hulda får såna där konstiga utfall? Eller är det så illa att du håller med?

    Isåfall måste jag nästan fråga vilken Bibelversion ni använder för att förvrida Tanach till den graden?

  • @Rickard: Jag anser det bäst att Hulda får svara för sig själv.

    Personligen tror jag att vi uppfyller ”lagens krav” som Paulus skriver, genom att tro på Jesus.

  • @Christian Mölk: Är lite nyfiken på vad som involveras i uttrycket ”att tro på Jesus” isåfall

  • @Rickard: I all dess enkelhet så tror jag att det handlar om att bekänna sin tro på Jesus och att få en relation till honom. Att tro på Jesus är så enkelt att ett barn kan bli frälst. Vill du ha ett mer utförligt svar så fråga gärna vidare.

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.