Pastor Christian Mölk | Jesus är Herre

Nu tänkte jag ta mig an den kanske svåraste Bibeltexten i den evighetslånga Jesu-gudomlighets-debatten. Frågan är: måste man bekänna att Jesus är Gud för att bli frälst?

Så här skriver Paulus:

“Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst. ” (Romarbrevet 10:9)

Där det på svenska står ”Herren” står det ”kyrios” på grekiska. Kyrios används där det på hebreiska kan stå antingen ”YHWH”, ”Adonaj” eller ”Adon”, vilket på svenska kan översättas till ”Gud”, ”Herre”, ”Chef” eller liknande. Hur ska vi veta vilken Herre vi ska bekänna att Jesus är för att vi ska bli frälsta?

Som vanligt när det gäller Bibelöversättning så måste vi låta sammanhanget visa vilket ord som gäller. Paulus citerar några verser senare från Joel:

“Ty var och en som åkallar Herrens namn skall bli frälst. ” (Romarbrevet 10:13)

“Och det skall ske att var och en som åkallar HERREN skall bli frälst.” (Joel 2:32a)

Eftersom Paulus citerar från den hebreiska texten har vi alltså möjlighet att se vilken ”Herre” som Paulus avser. Där det står ”HERREN” i Joel står det i den hebreiska grundtexten ”YHWH”.

När Paulus skriver ”Kyrios” menar han alltså ”YHWH”, Guds namn.

Min personliga reflektion är att om man bekänner att Jesus är YHWH så blir man frälst. Jag tror också att om man bekänner att Jesus är Herre, i betydelsen ”chef över mitt liv”, men inte förstår att Jesus även är YHWH, så tror jag också att man blir frälst. Hur är det då om man förnekar att Jesus är YHWH? Eller ännu värre, om man undervisar andra att Jesus inte är YHWH?

Har du en annan syn på detta, dela gärna med dig. Jag är öppen för en vidare förståelse av dessa svåra Bibelord.

  • Det finns inget vi måste prestera för att bli frälst. Vi måste inte klättra upp för himlastegen och hämta ner lite gudomligt skimmer.

    Gud blev en av oss. Han lät sig födas in i vår värld. Han levde det liv vi inte förmår, han fullbordade det mänskliga vi inte lever upp till.

    Därför blev han det felfria offer som krävdes.

    Vi kan ta emot det eller förkasta det. Märkligt nog förkastar majoriteten denna enorma gåva. Istället för att ta emot förtalar man och sprider lögner. Man arbetar hårt på att göra det till ett förtryck när det är en befrielse.

    Som människa är man både syndare och rättfärdig. I egen kraft når man inte långt. Men genom Guds nåd får vi vara hans redskap…

    Det finns alltid hopp… vi är inte övergivna!

  • @kyrksyster: ”Gud blev en av oss. Han lät sig födas in i vår värld. Han levde det liv vi inte förmår, han fullbordade det mänskliga vi inte lever upp till.”

    Tack för dessa oerhört fina ord kyrksyster! Att Gud blev en av oss för att vi skulle kunna bli som han, det är bland det finaste som finns! :)

  • Christian!

    Johannes döpare skulle enligt skriftens ord bereda vägen för HERREN, dvs för YHWH, den som beredde vägen för var Jesus, då måste man väl dra slutsatsen att Gud i GT menar vad han säger, Gud kan ju inte ljuga.
    Det står ju också att Jesus skulle få namnet Immanuel, vilket betyder Gud med oss.

    Jag förstår inte varför man inte vill se, jo föresten det gör jag, sändebudsprincipen, förnekarna menar ju att Jesus var ett sändebud likt änglarna som talade i Guds person, men som vi vet så håller inte den teologin, inte ens om Jesus skulle vara sänd likt profeterna, för ingen, varken änglar, eller profeter har sagt, jag och fadern är ett, den som har sett mig har sett faderna, jag är världens ljus. Jesus gjorde sådana påståenden som ingen ängel eller profet vågade ta i sin mun.
    Tittar man sen på Jesu gärningar, så finns dt ingen hitentills som gjort sådana gärningar och Jesus tom skärpte lagen och det har ingen förutom Gud rätt att göra!

    Bj

  • @Björn Jönsson: Du har helt rätt, Johannes banade väg för YHWH, och vem var det som kom? Jo, Jesus. Jag har skrivit om det tidigare faktiskt: http://www.christianmolk.se/bana-vag-for-herren/

    För den som vill se så finns det många sådana här Bibelord som tydligt kopplar ihop Jesus och YHWH.

    Jag tror inte heller att sändebudsprincipen håller eftersom Paulus säger att den som tror och bekänner att Jesus ÄR Herren blir frälst. Paulus säger inte att den som tror och bekänner att Jesus representerar YHWH blir frälst.

    Det största problemet med att försöka argumentera eller överbevisa någon att Jesus är YHWH är att det är omöjligt. Paulus skriver att: ”ingen kan säga ”Jesus är Herren” annat än i kraft av den helige Ande.” (1Kor 12:3). Det är med andra ord bara den helige Ande som kan uppenbara vem Jesus är, och först då kan man bekänna att Jesus är Herren.

    Det näst största problemet är att en person som ännu inte är frälst kan bli övertygad om att Jesus inte är YHWH och sen vägra släppa den felaktiga tron trots att den helige Ande försöker uppenbara detta. Man blir med andra ord förhärdad eller förstockad.

  • @Christian Mölk: ”Jag tror inte heller att sändebudsprincipen håller eftersom Paulus säger att den som tror och bekänner att Jesus ÄR Herren blir frälst.”

    – Om inte Jeshua var ett sändebud, kom han då i sitt eget namn?

    Om han kom i sin Faders namn så var han sänd av YHWH och då är han ett sändebud som kommer i YHWH´s namn. Kalla det vad du vill, jag tycker att ”sändebudsprincip” är ett mycket passande ord eftersom denna princip går igen i hela bibeln.

    Kommer Jeshua i YHWH´s namn, så är han bärare av det namnet. Den som åkallar YHWH´s NAMN, skall bli räddad. Det är Joel´s profetiska uttalande som passar utmärkt in på Jeshua.

    Paulus har inte plötsligt bytt bort den teologi han redogjorde för i 1 Kor 8:6 och anammat en annan i Rom 10:9. ”Därför den som med sin mun bekänner Jeshua vara Herre, skall bli räddad”. Vem som är Gud är det inga tvivel om, det är Fadern enligt Paulus. Det ändrar han inte på. :)

    Har du satt dig in i vad Petrus menar när han säger: ”Honom har Gud gjort till både Herre och Messias”? Tror du på Petrus pingstpredikan, eller på den athanasiska trosbekännelsen. Man kan inte tro på bägge i alla fall.
    Välsignelse!

  • @: Det står att Jesus ÄR Herren, inte att han representerar Herren.

    Tror du att Jesus är Herren Stig-Åke?

  • Jag blev så ställd av S-Å:s ord att jag nu inte ens hittar det ställe i Romarbrevet som brukar hänvisas till, där Jesus kallas Gud. Nån annan hittar det säkert…

    Treenighetsläran formulerades mycket tidigt. Den har varit det alla kristna samlats kring hur osams man sen än kan ha varit om annat. De sekter – typ Jehovas Vittnen – som förnekad formuleringen ”Gud, Fader,Son och Ande” anses inte kristna. Dopet ska ske i denna formulerings namn för att räknas som ett kristet dop.

    Hela försoningsläran bygger ju på att Gud själv stiger ner och tar det straff vi skulle ha, men att han när han gör det besegrar synd och död och öppnar porten till evigheten även för oss. Om Gud skickade nån annan – ja, sin son eller sändebud – vore han ju sjuk på något vis. Jesu lidande och död kan inte förstås annat än genom att det är Gud själv som lider och dör. Vilken exlusivitet skulle Jesu lidande annars ha?

    Och om han inte var Gud… vilken skillnad vore det då mellan hans och Lasarus uppståndelse?

    Man kan naturligtvis läsa Bibeln på många vis. Och om man väljer verser så kan man snart sagt få bevis för vilka absurda idéer som helst. Det är därför vi också värnar traditionen, arvet från apostlarna. Vi frågar oss vad de trodde och hur de tolkade det budskap de fått.
    Personligen har jag lite svårt att tro att Gud skulle låtit kristna tro att Fader,Son och Ande är Gud, sekel efter sekel för att sen skicka nån liten sekt som ”upptäcker sanningen”.

    Men det är min högst personliga reflektion.

  • @Christian Mölk: ”Det står att Jesus ÄR Herren, inte att han representerar Herren.”

    – Var då?

  • @kyrksyster: ”Men det är min högst personliga reflektion.”

    – Det var inte mycket i den reflektionen som var sant och bibliskt.

    Naturligtvis tror jag på Gud, Jesus och Anden.

  • I så fall är jag i sällskap med minst 90 % av de som kallar sig kristna.

    Min personliga reflektion var för övrigt bara det sista stycket. Det övriga var den allmänneliga kyrkans tro.

  • Christian Mölk, tror du att Jesus var sänd av Gud? Om du tror det, så var Jesus Guds sändebud. Det är evangeliets ABC.

    ”Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.” Joh 3:16

    ”Ty så älskade Treenigheten världen att han utgav Gud Sonen, den andra personen i Gudomen, på det att var och en som tror att Jesus är Herren, inte skall gå förlorad utan komma till himlen”. (kristen version)

    Jag tror på den första versionen.

  • @: ”Christian Mölk, tror du att Jesus var sänd av Gud?”

    Ja, jag tror att Jesus var sänd av Gud, men det behöver inte betyda att han inte är Gud. Det är ju det här som vi har pratat om många gånger, ni lyfter bara fram ena sidan av vittnesbördet; att Jesus är människa, men ni missar andra sidan av vittnesbördet; att Jesus är Gud.

    Men du måste inte bekänna att Jesus är Herren, men då kanske du heller inte ska kalla dig för kristen. Eller?

  • outsider

    Det är helt groteskt vad dessa ”kristna” kan skriva! Som om de aldrig hade öppnat Bibeln!

    ”Om Gud skickade nån annan – ja, sin son eller sändebud – vore han ju sjuk på något vis.”

    att jämföra med: ”Ty det som lagen icke kunde åstadkomma, i det den var försvagad genom köttet, det gjorde Gud, då han, för att borttaga synden, SÄNDE SIN SON i syndigt kötts gestalt och fördömde synden i köttet. Rom 8:3

  • outsider

    Hur gör du Christian Mölk när du skall sända dig själv?

    Så här kanske: ”Hej, jag ÄR Christian Mölk, Christian Mölk sände mig, och nu ÄR jag här i Christian Mölks namn. Förresten, jag ÄR också Christian Mölk, det är liksom den andra sidan av mynten.”

  • @outsider: Jag trodde du hade tröttnat på den här bloggen :) Välkommen tillbaka!

    Det är just den problematik som du tar upp som ledde till treenighetsläran.

    Bibelns vittnesbörd är att Gud är en. Men Bibeln berättar också för oss att Fadern, Sonen och Anden är Gud. Hur ska detta gå ihop om man samtidigt vill behålla hela Bibeln? Treenighetsläran blev lösningen.

  • outsider

    Jesus svarade: ”Varje planta, som min himmelske Fader inte har planterat, skall ryckas upp med roten.” (Matt 15:13)

    Det är vad som kommer att ske med ”Treenighetsläran”

  • Christian, 1 Kor 8:6 + Rom 10:9 = sant! :)

    Vi har bara en Gud och det är Fadern och en Herre Jeshua. Det är svårt för dig att spjärna mot udden!

  • @: Har du glömt att det är Herren som är Gud? Du behöver läsa 1 Kor 8:6 utifrån en judisk förståelse ;)

    “Hör, Israel! HERREN, vår Gud, HERREN är en. ” (5 Moseboken 6:4)

  • Återigen fascineras jag av hur man kan spjärna emot seklers erfarenheter och påstå att man först nu förstått vad Gud menar…

    Redan apostlarnas tidiga kyrka formulerade treenighetsläran, även om de trosbekännelser vi använder idag är något senare daterade.

    Men jag vet att det inte leder någonstans att debattera. Ingen ändrar åsikt i en debatt. Ett samtal kan leda till förståelse… först en dialog kan skapa utrymme för omvärdering.

    Kristna omfattar treenighetsläran. Jehovas Vittnen gör det inte. Det är bara att inse.

    Men finns det en möjlighet till religionsdialog?

  • @kyrksyster: Flera av de som kommenterar på den här bloggen identifierar sig med MFS (Messianska Föreningen Shalom). De har flera läror som skiljer sig från den kristna tron, bl.a. tror de inte att Jesus är Gud.

    Jag försöker genom mina blogginlägg och kommentarer visa för dem och andra att Jesu gudomlighet är väl grundat i Bibeln och inte en efterhandskonstruktion.

  • Mattias

    Christian, du får se SÅ som frestaren och åklagaren som testar dig i din ”utveckling” till exeget :)

  • outsider

    Jag kan berätta för dig Christian Mölk varför alla dina historier är helt meningslösa.

    Han som är JHVH säger: ”Jag är HERREN /JHVH , och det finns ingen annan”. (I Jesaja 45:18)

    Finns det en annan, eller två andra, eller tre andra, så har han inte talat sanning.

    Du gör honom till en lögnare Christian Mölk. Ifall att det istället är du som är en lögnare, så är du riktigt illa ute.

  • outsider,

    Paulus skriver att Jesus är Herren. På hebreiska kan Herre stå för YHWH, Adonaj eller Adon. Vilken sorts herre menas? Det ser vi när han citerar Joel och skriver Herren där det på hebreiska står YHWH. Alltså är Jesus YHWH. Eller hur tycker du annars vi ska tolka Paulus?

  • Mattias,

    Hehe, så hemsk är väl inte SÅ :)

  • outsider

    ”Flera av de som kommenterar på den här bloggen identifierar sig med MFS (Messianska Föreningen Shalom)”

    Vad jag kan se så är det bara en som är MFS här, och sen är det hans damkör som doa-doar lite i bakgrunden ibland. Jag har absolut ingenting med den sekten att göra, och har aldrig haft det heller.

    Fråga SÅ om Jesus kom från himlen så som Jesus själv säger att han gjorde.De svaren man får är rätt avslöjande!

    Sen är skillnaden mellan er egentligen inte så stor. För SÅ får Jesus namnet JHVH efter uppståndelsen och blir då ”en funktionell JHVH”, den lille JHVH, ”JHVH HaKatan”.

    Slutet gott, allt gott, ni är ju väl kristna bröder fast ni har lite skilda åsikter om Treenigheten.

  • outsider,

    Ok. Tillhör du någon annan troende gemenskap eller är du en ensam outsider?

  • Mattias

    En helt annan fråga till dig som du gärna får svara på om du vill.

    CM, du skriver på bloggen om hur Gud gång på gång har kallat på dig utan att du själv ville det. Det verkar som att han ”sätter sig” över din egen vilja. Hur ser du på vår fria vilja när det gäller kallelser.
    Har haft en viss egen erfarenhet av det men mer på privat nivå.

  • outsider

    Christian Mölk:

    För Jesus är Fadern ”den ende sanne Guden” Joh 17:1-3,

    men du tror inte på honom.Du känner inte honom. Om Jesus var din Herre så skulle du ha samma Gud som Jesus och hans lärjungar (inklusive Tomas) har.

    ”Men gå till mina bröder och säg till dem att jag far upp till min Fader och er Fader, till min Gud och er Gud.”(i Joh 20:17)

  • outsider

    Christian Mölk:

    till skillnad från dig så tillhör jag de troendes gemenskap. Jag har många bröder av vilka Jesus från Nasaret är den främsta.Om honom kan man läsa i evangelierna. Jag har inte sett honom, men jag tror att han är Messias, Guds son.

  • @Mattias: ”Christian, du får se SÅ som frestaren och åklagaren som testar dig i din “utveckling” till exeget” ;)

    – Att jag kan bidra till utveckling av Christians bibelförståelse, tror jag är möjligt, men frestare och åklagare är jag inte.

    Men Christian har en mängd texter som jag presenterat som han behöver bearbeta. Ett av många exempel är att när Paulus konstant separerar ”Gud” och ”Jesus” i sina texter, så är det djupt problematiskt för en treenighetstroende.
    Allt gott mina bröder!

  • @outsider: ”Om Jesus var din Herre så skulle du ha samma Gud som Jesus och hans lärjungar (inklusive Tomas) har.”

    Märkligt då att det är jag, och inte du, som kan stämma in i Tomas bekännelse om Jesus: ”Min Herre och min Gud!”

    ”“Men gå till mina bröder och säg till dem att jag far upp till min Fader och er Fader, till min Gud och er Gud.”(i Joh 20:17)”

    När Jesus säger ”Min Gud och er Gud” så är det för att han identifierar sig 100% med oss människor. Hade Jesus inte gjort det hade han inte kunnat försona mänskligheten med sig själv.

    “Fastän han var till i Gudsgestalt, räknade han inte tillvaron som Gud såsom segerbyte utan utgav sig själv genom att anta en tjänares gestalt då han blev människa. Han som till det yttre var som en människa ödmjukade sig och blev lydig ända till döden – döden på korset. ” (Filipperbrevet 2:6–8).

    Jesus var i ”Gudsgestalt” innan han föddes som människa, men han avstod från tillvaron som Gud för att anta en tjänares gestalt när han blev människa. Detta gjorde han för att kunna dö på korset för mänsklighetens skull. Det var Jesus död på korset som gjorde så att vi människor kan ha en relation med Gud. Jesus säger ”Min Gud och er Gud” eftersom han har öppnat upp vägen till Fadern för oss människor.

    Jesus avstod alltså från sin tillvaro som Gud i 33 år. Men när uppdraget var färdigt så återvände Jesus tillbaka till himlen och återfick sin rättmätiga plats på tronen. Det är i denna situation som Tomas bekänner ”Min Herre och min Gud!” om Jesus.

    ”till skillnad från dig så tillhör jag de troendes gemenskap.”

    Ok. Vi träffas på tisdagar och söndagar och ber och har Gudstjänst. Hur ofta träffas ni?

  • @Mattias: ”Hur ser du på vår fria vilja när det gäller kallelser.”

    Jag har funderat mycket över det där med fri vilja. Jag tror det är ungefär som när två personer blir förälskade; man måste ju inte bli ihop, det är ingen som tvingar någon, men kärleken är till slut oemotståndlig och det känns nästan som att man inte har något val.

    När Gud har kallat på mig så har det onekligen till en början varit emot min vilja. Men samtidigt som Gud har kallat på mig så har han också förändrat min inställning så att när det väl blir dags så är jag mer än villig att göra det han önskar. Till en början ville jag inte sätta min fot i kyrkan, men nu älskar jag församlingen. Till en början föraktade jag pingstvänner eftersom de bara pratade om Jesus hela tiden, nu älskar jag att prata om Jesus. Osv…

    Jag tror att Gud tycker om att välja ut det som är minst lämpligt, för att han ska kunna forma om det så att det blir mest lämpligt. Då kan inte vi människor få äran utan alla inser att det är Gud som har gjort något. Ett av många bibliska exempel är ju kung David. Gud väljer ut lille David eftersom han är liten, fattig, yngst och minst lämplig. När David ändå vinner över Goliat och så småningom blir kung så måste alla inse att Gud är med honom eftersom han annars inte hade kunnat åstadkomma detta själv. Då får Gud äran istället för David och det är så jag tror Gud vill ha det.

    Mitt senaste mirakel är att jag hade bestämt mig för att aldrig plugga på högskola. Jag kunde för övrigt inte komma in på något eftersom jag skolkade så mycket i gymnasiet att jag inte fick ut någon gymnasieexamen. Men Gud förändrade mitt hjärta och öppnade en dörr in till Örebro Missionsskola och om ett år är jag en av få som kommer ha en kandidatexamen men inte en gymnasieexamen! :D

  • @: ”Men Christian har en mängd texter som jag presenterat som han behöver bearbeta.”

    Vi behöver nog alla vara ödmjuka inför Guds ord :)

  • outsider

    Christian Mölk:

    ”Jesus avstod alltså från sin tillvaro som Gud i 33 år.”

    Vad roligt! Det fanns alltså ingen Gud på 33 år! Samtidigt som han gjorde mirakler och förlät synder, vilket används som bevis för att han måste ha varit Gud.

    Det är så det går till när man ljuger. Historierna går inte ihop!

    Du tror dig ha tagit patent på Guds väsen, med de tre personerna och allt, men alla dina historier faller på det som Gud säger om sig själv:

    ”Jag är HERREN /JHVH och det finns ingen annan.Utom mig finns ingen Gud.” Jesaja 45:5

    Det betyder att Gud är en, och att han är den ende. Att påstå annat betyder att man inte tror på Gud själv, och att man inte tror på Jesus, Guds son, och att man inte tror på hans apostlar.

    (Markus 12:32, Joh 17:1-3, 1 Kor 8:6, Judasbrevet vers 25.)

    ”Den skriftlärde sade: ”Du har rätt, Mästare, det är sant som du säger. Han är en, och det finns ingen annan än han.”

    Det du kör med, Christian Mölk, liknar rättshaverism eller ett försök att patentera en evighetsmaskin. Hur än du försöker, hur än du vrider och vänder så blir det ingenting av det. Fysikens lagar gör evighetsmaskinen omöjlig. Guds egen definition på sig själv gör varje annan definition omöjlig.

  • @outsider: Lägg märke till att jag skrev att Jesus avstod från sin ”tillvaro” som Gud under 33 år. Han slutade inte att vara Gud under dessa år, men han gick in under mänskliga villkor och gjorde sig själv helt beroende av Fadern. Efter uppståndelsen återvände han till sin tron igen.

    “Fastän han var till i Gudsgestalt, räknade han inte tillvaron som Gud såsom segerbyte utan utgav sig själv genom att anta en tjänares gestalt då han blev människa. Han som till det yttre var som en människa ödmjukade sig och blev lydig ända till döden – döden på korset. ” (Filipperbrevet 2:6–8).

  • teo

    en bok jag läst endast roms kejsare fick heta Kyrios ingen annan
    så när jesus blir Kyrios = explosion

  • outsider

    Christian Mölk:

    Hade Mästaren rätt i Markus 12:32 eller hade han fel?

    ”Mästare, du har i sanning rätt i vad du säger, att han är en, och att ingen annan är än han.”

    Om du säger att han hade rätt så blir följdfrågan: varför tror du inte på honom?

  • outsider

    Vad hjälper det dig Christian Mölk att dra tusen bibelcitat när du inte tror på Gud och inte tror på Jesus Kristus, Guds son.

  • outsider

    Christian Mölk:

    Det här liknar dina försök att tillverka din egen gud.

    http://www.tekniskamuseet.se/1/877.html

  • outsider,

    Jag tror och bekänner att Gud är en.

    Jesus sa: ”Jag och Fadern är ett.”

  • outsider

    Gå med i Humanisterna Christian Mölk, så blir du på den kuppen tusen gånger ärligare i din gudsförnekelse.

    Gud tycker inte om lögnare som förvrider på hans ord. Det går dock att göra så enligt Petrus (2 Petr 3:16), men man gör det ”till sitt eget fördärv”

  • outsider

    Christian Mölk:

    och om du är ett med din fru, så betyder det att du ÄR din fru.

  • outsider,

    Om du kallar mig för lögnare får du nog även kalla aposteln Tomas för lögnare eftersom vi har exakt samma bekännelse.

    Om du kallar mig för lögnare för att jag tror att Jesus är Gud, då får du nog kalla alla kristna i alla tider för lögnare eftersom kristna i alla tider har bekännt att Jesus är Gud.

  • outsider

    Christian Mölk:

    En kristen bekänner Jesus som Guds son.( Joh 3:16 Joh 20:31, Apg 9:20 m.fl, m.fl)

    En miljon flugor har fel igen. Din religion har inte med Gud och med Jesus, Guds son, att göra.

    Den avfallna kristenhetens öden är i Guds händer.(2 Tess 2:3-12)

    Jesus svarade: ”Varje planta, som min himmelske Fader inte har planterat, skall ryckas upp med roten.”

    ”Den som har Sonen har livet. Den som inte har Guds Son har inte livet.”

    (vem som är Tomas Gud framkommer från Joh 20:17)

  • outsider

    Christian Mölk:

    Det verkar vara så att när du till slut kommer att haja till så är det redan för sent.

  • Tomas

    @outsider: I 1 Mos 19:24, står det att Yĕhovah lät det regna eld och svavel från Yĕhovah.

    > ”Hej, jag ÄR Christian Mölk, Christian Mölk sände mig”

    Där kan man tydligt se (om man vill se) att din ganska hånfulla kommentar om den gode Christian faktiskt kan ses även i Skriften.

    Hej, det är JAG ÄR, här kommer lite eld och svavel från JAG ÄR.

    /Tomas

  • outsider

    Jesus säger i Joh 20:17 vem hans lärjunges Gud är, men Christian Mölk vet att när Tomas säger ”min Gud” så har hans Gud blivit en annan än den som Jesus säger vara Gud. Christian Mölk vet alltså bättre än Jesus!

    Så går det till i ”kristendomen”, den avfallna tron som inte är kristendom.

  • Mattias

    Tack för svaret om den fria viljan, även om Gud är jobbig i sin kallelse så blir det ändå något som man till sist vill göra för att Gud är bara god :)

  • outsider

    mina ”hånfulla kommentarer” gör ingenting. Värre blir det när Gud själv, som ni strider emot, hånar er, vilket han gör enligt Ps 37:13;

    ”Men HERREN ler mot honom, ty han ser att hans stund kommer.”

    De svenska bibelöversättarna har tyckt att det inte passar för Gud att skratta, de andra översättarna som inte vill bemästra Gud säger att han skrattar.

    Han ser er redan stående till svars för vad ni säger och t.ex. skriver här. Kör på bara, men den dagen kommer förr eller senare, och då kan ni inte säga att ”vi visste inte”. Vad ni säger är att ni vet, och det till och med bättre än vad Guds son själv vet och säger.

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.