Pastor Christian Mölk | Den stora kändisjakten

Hur många gånger har jag inte kommit på mig själv med att vilja åka till en konferens för att ”Reinhard Bonnke kommer ju”? Av någon anledning har jag hamnat i en kultur där en persons eventuella ”kändisskap” avgör om jag vill lyssna på honom som talare eller inte. Hur kunde det bli så?

Pingströrelsen har alltsedan starten haft en tydlig ledare i Lewi Pethrus, en apostel som även efter sin död fortfarande är en maktfaktor. Detta behöver inte nödvändigtvis vara något negativt, så länge som man respekterar rörelsens grundare samtidigt som man är kapabel till att hålla en viss sund distans, för att undvika att skapa helgondyrkan.

Nu när Lewi Pethrus inte längre är mitt ibland oss så knyts Väckelsefolkets ledarskap ihop av att man lär känna varandra sinsemellan och skapar kontakter. Inte heller detta behöver nödvändigtvis vara något negativt. Dock skulle jag vilja påstå att detta har lett till att alldeles för många pastorer har börjat ägna sig åt rövslickeri för att komma någonstans. Idag måste man armbåga sig fram för att komma uppåt i hierarkin och detta görs genom att slicka röv. En person som tar avstånd från rövslickeri får snabbt se sig omsprungen av flåsiga kändisheroinister.

Detta märks extra tydligt när det vankas till konferens och ska kallas talare. Det som är avgörande för om en predikant blir kallad eller inte, det är om han är ”känd” eller om han har en kontakt. Detta beror dels på att om man själv befinner sig i en högre hierarkisk position och hjälper någon att bli kändis så ökar det ens egen status. Det beror också på det faktum att ju kändare talare desto mer besökare till konferensen vilket i sin tur givetvis genererar mer pengar till konferensen.

Kontraproduktivt!

Precis som en drog så kan detta ge en kortvarig kick, men kan aldrig ge en långtgående välsignelse. Väckelsefolkets medlemsantal sjunker och detta beteende kommer bara leda till ännu mer tapp. Vi måste sluta fokusera på predikanter och istället lyfta fram budskapet.

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.